En dröm har slagit in

Fast i ärlighetens namn så hände det ju inte bara. I made it happen!


Ända sen Fredrik köpte landsvägsräser förra året så har tankarna funnits hos mig att det nog skulle passa mig som handen i handsken. Som sagt är ju asfalt min favorit i löparskor, och terräng på cykel är lika jobbigt och skrämmande som traillöpning för mig. Under vintern har jag satt undan pengar varje månad på ett litet "cykelkonto" och sen några veckor tillbaka har jag aktivt letat en begagnad räser. Efter lite mailväxling så var det i lördags morse äntligen dags att åka och hämta min nya kompis. Gissa om det kändes trist att efteråt sticka ut på långlöpning när det enda man ville var att hoppa upp på sadeln?! Men så igår kväll var det äntligen dags för premiärturen. Jag kände mig som ett barn på julafton hela dagen och kunde knappt vänta. Jag fick en inbjudan från Fredrik om cykelsällskap men i slutändan kunde jag inte hålla mig tills han hade slutat jobba utan drog ut innan. Jag tänkte cykla max två mil eftersom jag ville ha det som ett återhämtningspass. Men skillnaden mot att cykla MTB är verkligen stor så jag rullade utan större ansträngning till Brunflorondellen tur och retur, vilken blev ganska precis 32 kilometer. Och det upplevde jag som ett kort och lätt pass!

Jag har valt att satsa mest pengar i cykeln. Hjälm har jag samma som när jag cyklar MTB och den är sen förra året. Cykelskorna skrev jag förut är 10 år gamla men när jag räknar efter så är de äldre, tror jag köpte dem 1999-2000-nångång. De funkar. Klart jag vill ha nya, men det är inget måste. Kläder kör jag på samma som vid löpning så länge. Om det visar sig att jag kommer att cykla mycket så kommer jag säkert att investera i lite mer specifika cykelkläder, men tillsvidare så är det här alldeles tillräckligt för min nivå. Det enda jag känner att jag verkligen skulle behöva köpa ganska omgående är ett par glasögon. Jag kände även i onsdags när jag cyklade MTB att det stänkte lera i ögonen, vilket inte är så skönt. Särskilt inte om man får in smuts under linserna. Igår på räsern så blev vinden så pass att ögonen/linserna blev väldigt torra. Jag var alldeles röd i ögonen och det sved ordentligt när jag kom hem. Inte en okej känsla och förmodligen inte särskilt bra. Tips på snygga glasögon för träning mottages därför tacksamt!

Kommentarer