Långlöpning med sikte på Lidingöloppet

Fokusförflyttning, ja det är vad jag jobbar med nu rent mentalt. Från att ha satsat och tränat för ett platt asfaltsmarathon, vilket min kropp tycks ganska väl lämpad för, så ska jag alltså nu skifta mål och metod. Det är inte helt lätt kan jag säga. 30 kuperade kilometrar ska avverkas på Lidingö i höst och jag har en del att jobba med!

På mitt första terränglångpass för i år, i härlig miljö, om än en aning blött

I lördags körde jag mitt första långpass i skogen för i år. Jag hoppas på många fler innan vi är framme i september. Det blev en superfin runda som till största del gick på gammal skogsbilväg, men även stig, igenvuxen stig, myrmark och nån kilometer asfalt fanns med. När det var som värst sprang jag genom hallonsnår som gick mig upp till armhålorna (sprang med armarna lyfta rakt upp). Jag bet ihop och hoppades att marken där under, som jag alls inte såg, skulle vara slät. Jag hade tur, för det var den. Just där. Jag stod på benen hela vägen, men har dragit på mig en lätt stukning i högerfoten. Inget allvarligt, men jag är lite öm. Sånt jag får räkna med antar jag, när jag nu ska bege mig ut i terrängen oftare...

Kilometertiderna växlade mellan ca 5:30 och 9:10. Jo, det var vääldigt brant där ett tag och jag fick faktiskt gå i en backe. Helt okej snitt blev det ändå för att vara mig (6:12) och jag var pigg och alert hela tiden. Det var faktiskt riktigt kul. Det jag behöver tänka på är att sänka ambitionsnivån och låta det gå hur sakta det vill, bara jag tar mig framåt. Jag försöker tänka att varje pass tar mig i rätt riktning i utvecklingen och att jag inte kan gå från ett utpräglat asfaltslöpsteg till att bli en tipptop traillöpare över en natt.

Vacker men blöt natur! Jag såg inte en människa på över två timmar.

Jag sprang en runda jag senast körde i augusti 2003, dvs nästan 10 år sen. Jag tränade även då för Lidingöloppet. Den motsvarar lite drygt en halvmara och går från min hemby Brånan, genom skogen till Rörön, över E45:an och upp till Säter. Därifrån längs skoterleden tillbaka mot Lövänget. Där vek jag av från leden och sprang grusvägen runt berget och sen gamla vägen ner förbi mitt föräldrahem. Mål. Förhoppningsvis blir det fler gånger i sommar på den rundan. Allt som allt blev det 21.29km, 2:11:58 (6:12). 

Kommentarer