St Olavsloppet 2013

Då var det gjort! St Olavsloppet, som egentligen är en fyradagarstävling är redan över för i år. På grund av sjukdom och skador ställde det lag jag sprungit med bara upp i endagsloppet. Men det var inte fy skam det inte. Jag fick dessutom springa två sträckor (just pga många avhopp i sista stund) och det passar ju mig utmärkt.

Det är mycket förberedelser inför ett lopp... kisspauser i skogen och annat pyssel... haha

Jag stack ut strax före elva idag på min första sträcka. Det var en mycket fin bit mellan Valne och Glösa, 6,6 kilometer. Jag hade värmt upp rätt bra och kroppen svarade fint redan från start. Jag fick dessutom en superbra rygg i norskan Signe (lag 208). Jag släppte henne först när hon kom upp bakifrån men kämpade mig sen i kapp. Vi hjälptes då åt att dra i några kilometer innan jag fick säga hejdå efter att hon drog upp farten ytterligare och vi snittade 4:08 min/km på den femte kilometern. Det var visserligen lätt utför, men ändå lite i snabbaste laget för mig. I mål var jag kanske 50 meter efter henne och vi pratade en stund. Jag tackade för hjälpen och hon också. Kul med sällskap!

Sträckan i siffror enligt min GARMIN: 6.64km, 30:38min (4:37)

Km 1: 4:53
Km 2: 4:46
Km 3: 4:46
Km 4: 4:42
Km 5: 4:08
Km 6: 4:29

Här kommer lite bilder från första sträckan, sen verkar min coach/chaufför/fotograf ha tagit semester ;)

Efter en lunch- och kaffepaus i Bleckåsen körde vi vidare mot Järpen där jag skulle börja min andra sträcka för dagen. När jag skulle börja värma upp igen kändes kroppen lite tyngre än i morse, men ändå ganska pigg mot hur den kan vara. I måndags kväll exempelvis så var det liksom rejält tungt i början. Den känslan fanns inte alls idag. Tack kroppen för idag alltså. Nu var jag klart mer avslappnad och kände egentligen ingen press alls. Jag var så nöjd med förmiddagens lopp att jag hade kunnat snitta 6:00 på den här sträckan och ändå vara nöjd med dagen.

Så blev det dags, klart före tidsschemat, och jag hade bara värmt ca 1,5 kilometer. Det kändes ändå tillräckligt med tanke på att jag varit igång tidigare. Kroppen svarade bra direkt och jag småsnackade lite i början med lagets följecyklist. Efter ett tag frågar han mig hur lång sträckan är och jag inser att jag inte riktigt kommer ihåg, men att jag tror att den är drygt 6. Då säger han att det bara är hälften kvar. Jag kollar på klockan och inser att det stämmer. Det har gått oförskämt lätt fram dit. Tyvärr hittar jag ingen i min kapacitet att springa med. Antingen är de för långsamma, eller så är de för snabba. Jag får göra mitt eget lopp, men lyckas ändå hålla hygglig fart eftersom det är rätt mycket folk runtomkring. Den här sträckan är lite mer kuperad än den jag sprang i förmiddags och framförallt slutet upp mot Undersåkers kyrka bet rätt bra. Men på det stora hela är jag supernöjd även med den här sträckan.

Sträckan i siffror: 6.20km, 30:03min (4:51)

Km 1: 4:51
Km 2: 4:48
Km 3: 4:50
Km 4: 4:55
Km 5: 4:55
Km 6: 4:58

Totalt fick jag idag ihop ca 19 kilometers löpning när jag summerar sträckorna plus uppvärmningar och nerjogg. En bra dag i löparskorna och två riktigt bra träningspass.

Kommentarer

Anonym sa…
Grattis till en bra dag i löparskorna :-) /mamma
SARA BORG sa…
Tack mamma! Och tack för att du följde mina liveresultat under dagen via hemsidan och peppade mig. Smart grej! Puss puss
Anonym sa…
Grattis till jätte fina tider Sara! Måste kännas super bra!? :) Kram Ida