Kravlös träning och planerad vilodag

Jag har känt mig sliten i benen sista veckorna. När jag har sprungit intervaller har det varit benen som protesterat först, inte flåset som det brukar vara. Det har gjort att jag tappat lite gnista också. Samtidigt är det meningen att jag ska vara sliten nu. Jag har försökt träna på ordentligt (bra kvalitetspass) med hopp om att bli snabbare, så visst, det är som det ska vara. Den här veckan har jag därför lagt upp träningen lite annorlunda. Löpningen får bli lite lättare och mindre kravfylld. Konstigt nog har benen varit superpigga både måndag och tisdag. Bra så!

Bild från gårdagens kombipass - löpning och kettlebells.

Jag har haft måndag, onsdag, fredag och lördag för löpträning i min planering under sommaren. Den här veckan kör jag istället både måndag och tisdag för att få in en total vilodag onsdag, dvs idag. Jag tror att variation är bra och kanske lägger jag in några mysjoggar den här veckan. Det är ju mitt favoritpass, men det har fått stå tillbaka länge nu, till förmån för kvalitet. 

Igår mysjoggade jag till och från gymmet. Ingen klocka så tempot har jag ingen aning om. Skööönt! Däremot vet jag sen tidigare att det är 3.35km enkelt väg, så totaldistansen 6.7km har jag koll på. Väl där körde jag en löpbandstabata i 4:30-tempo för att få igång benen och sen 12 x 30 s på lutning 5 med 30 s vila mellan varje. Även det i 4:30-tempo. Förhållandevis lätt och helt i linje med att ta en lugnare vecka. Både ben och huvud upplevde löpningen som enkel, precis som jag hoppats. Innan jag joggade hem körde jag ett effektivt kettlebellspass och avslutade med HÖFTLYFT, hör och häpna. Jag kommer precis som jag misstänkte inte alls upp med höften, men jag jag ska försöka träna på det här nu minst en gång i veckan så får vi se vad som händer.

Kommentarer