DET ÄR ROLIGT ATT GÅ TILL GYMMET IGEN


Jag har äntligen hittat tillbaka till det där suget efter gymmet, och det gör mig så glad. Igår kväll kom jag i väg, senare än tänkt, men ändå. Jag hade en timme och tyckte för en gångs skull att det var för kort om tid, jag kände mig inte klar för det var fortfarande roligt. Jag har inte direkt ett program jag följer, men jag har en idé om ungefär vilka övningar jag ska köra och varför. Sedan slänger jag i bland in lite annat om jag känner mig sugen, eller om det är upptaget där jag skulle vilja vara. Mitt fokus ligger på benen, ryggen och "kärnan". Eftersom jag ogillar att träna mage och bål i övningar som är direkt avsedda för det, så tänker jag stark kärna i alla övningar. Jag försöker hitta anspänning och jag väljer övningar där jag måste stabilisera kroppen lite extra, för att på så sätt få träning av kärnan på köpet. Det kan till exempel handla om mina utfall som jag ofta gör med en vikt i ena handen. För att hålla balansen då så måste jag stabilisera kroppen ordentligt. Tio utfallssteg åt ena hållet och sedan byter jag hand för vikten och kör tio steg åt andra hållet. Det blir bra balansträning också!


Jag är så pepp på att ha kommit igång igen och jag ser riktigt fram emot att hänga i gymmet under vintern. Min träning och lusten till olika typer av träning går verkligen upp och ner, men att röra på mig på ett eller annat sätt både vill och behöver jag. Det gör vi nog alla även om behov ser väldigt olika ut från person till person. För mig som sitter ner (eller står stilla vid mitt skrivbord) stora delar av mina arbetsdagar, så är rörelse och friskluft på fritiden så mycket värt. Att jag dessutom försöker cykla till och från jobbet hjälper såklart också till. Vardagsmotion är viktigt men ibland svårt. Av gammal vana gör man på det ena eller andra sättet utan att kanske reflektera så mycket på det. Så fungerar i varje fall jag.


Hur ser din vardag ut? Berätta vettja! Och hur tänker du kring träning och vardagsmotion? Måste man verkligen träna? Jag har rört på mig hela mitt vuxna liv men i olika mängd och olika typer av träning. Under vissa perioder har promenader, sporadiska cykelturer och ett pass yoga i veckan varit allt. I andra perioder har jag tränat desto mer, och då främst styrketräning och löpning. Man förändras, och det gör tycke och smak också. Det är det fina med livet. Utveckling.


Nu ska jag njuta av att det är roligt med styrketräning igen för min kropp behöver det. Det är främst min rygg som protesterar när jag inte tränar den, och jag känner redan nu, efter att bara ha gymmat en gång i veckan 4-5 gånger, att det gör skillnad. Nu minsann ska jag bli starkare igen!

Kommentarer