SKALMAN, JAG & MAT- OCH SOVKLOCKAN


Att jag mår som allra bäst när jag följer mina rutiner, det vet jag sedan tidigare, men jag fick det återigen bevisat för mig själv under förra veckan. Precis som Skalman behöver jag äta och sova på mina vanliga tider, och så länge jag håller hårt på den regeln så klarar jag det mesta och mår tipptopp. Så snart jag jag slarvar så mår jag helt enkelt sämre. Näsblod, orolig mage och orolig sömn kom som ett brev på posten.

Men nu är det ny vecka och nya tag som gäller - tack och lov! Jag ser fram emot en vecka med bättre struktur och möjlighet att påverka min egen tid - skönt! Jag har två "dagis-dagar" också, om nu lillemannen blir frisk tills dess. Det innebär att jag hämtar på fritids och förskolan - kanske bästa mentala avkopplingen för mig eftersom jag får hjälp att vara i nuet och inte tänka på onödigheter. Sedan att det är fullt ös på ett annat sätt, det är en annan sak. Hjärnan får i varje fall vila en stund, vilket är nog så viktigt. Skulle jag ha detta varje dag skulle det såklart vara annorlunda, men när det är såhär är det ett roligt avbrott i mina vanliga vardag.

Jag sitter också och funderar på om jag ska ta en "frivecka" från löpningen, då jag har lite ont i vänster vad, och har haft det i några veckor. Lika bra att försöka läka ut den helt när jag kan, innan jag med stor motivation springer vidare. För jag är riktigt pepp nu alltså på att försöka träna på bra i vinter, till skillnad mot förra året då jag nästan la ner helt och hållet. Det är i år jag ska bygga en riktigt bra grund, tänker jag. Starka ben, stark kärna och starkt hjärta.

Kommentarer