VINTERSPORTHELG


Den här helgen är det vintersport för hela slanten för min del. Mest på TV om jag ska vara ärlig. Jag har suttit många timmar framför Vinterstudion, med både längdskidor och skidskytte, den här helgen. Eller suttit och suttit, jag har varvat soffan med köket, där jag visserligen inte har någon TV men väl min ipad, som funkar tipptopp både som TV och receptbok. För i köket har jag bakat smarriga chokladsnitt. MUMS! En och annan kaffe har det väl blivit också om jag ska vara ärlig.


Men faktiskt så har jag åkt skidor också. Igår eftermiddag drog jag i väg mot skidspåren men det blev en lite missberäkning med var det egentligen fanns åkbara spår. Vi har ju ingen snö här i Östersund, men skidstadion har världscup i skidskytte så där finns konstsnö, "sparad" snö från förra året och dit-körd snö. Just eftersom det pågår tävlingar så hade jag en tanke om att ta mig dit bakvägen, via spåren. Jag åkte upp så långt jag kom mot skogen från Körfältet till, men det var inte särskilt smart. Jag fick gå rätt långt, mitt lokalsinne är verkligen inte det bästa. Väl framme så var endast en kortslinga öppen, så där fick jag och ett gäng andra glada motionärer köra på. Tävlingsspåren (som ni kan se om ni slår på SVT1 just nu) var ordentligt instängda bakom höga kravallstaket. Inte mig emot. Det passar mig ganska bra med korta slingor att varva runt i. Spåret var en aning sockrigt uppför, men inte värre än att det gick att trampa på ändå. De nya skate-skidorna flöt på fint och pjäxorna var en dröm på fötterna jämfört med mina gamla som skavde upp köttsår på de knölar jag har på insidan av mina vrister. En halvtimme åkning och en halvtimme helt oplanerad promenad till och från spåret blev det. Totalt en timme in på friskluftskontot!

Nu hoppas jag att minusgraderna håller i sig så att skidmöjligheterna kvarstår. Förra vinterns skidturer kan jag räkna på en hand, men i år tänker jag ända på det.

Kommentarer