RÖRBÄCKSNÄS MTB

Lars testar pumptracken som finns vid skolan, där Rörbäcksnäs fina cykelleder startar

"Den lilla byn med den stora cyklingen. Rörbäcknäs är en liten by som ligger 35 km väster om Sälen på gränsen mot Norge. Här finns fantastisk cykling på fina och välmarkerade stigar. I Rörbäcknäs har man sedan sommaren 2007 genomfört en satsning på cross country leder för mountainbike, målet har varit att kunna erbjuda rolig och snabb cykling på bra skyltade leder som de flesta MTB-åkare ska kunna klara av och trivas på.

Alla leder består till största delen av stigar. Säsongen sträcker sig normalt från mitten av maj till mitten/slutet av oktober. Lederna utvecklas hela tiden med nya alternativ, för att få fler att prova på mountainbike. Lederna utgår från skolan mitt i Rörbäcksnäs by, utom två leder som startar på Hundfjället och går mot Rörbäcksnäs. Vid ledcentralen finns tillgång till cykeltvätt och uthyrning inom bekvämt avstånd."
(Ur: Cykelguide för Malung-Sälen, av Biking Dalarna)

Cykelkarta med beskrivning av lederna fanns på plats. Jag hade kollat in stället på nätet innan, och där finns samma information

Igår tog vi bilen upp till Rörbäcksnäs för att besöka deras cykelleder. Jag hade spanat in stället redan under förra sommaren i nån broschyr som vi hade i stugan, men det blev aldrig tillfälle att åka dit då. Nu gjorde vi slag i saken! Jag hade planerat att vi skulle köra två lättcyklade (grön färgkod) leder som skulle gå på stig och traktorväg, eftersom de beskrevs som bra Cykelvasa-träning. Den första, "Byrundan", var 10 kilometer lång och jag tänkte att den skulle få vara uppvärmning. Vi lyckades komma ifrån varandra redan efter 10 minuter då lederna förvisso var mycket välmärkta, men vid en korsning där röd led gick rakt fram och grön som vi skulle köra vek vänster, så missade vi lite. Vi återsamlades vid bilen efter rundan och drog då ut på en annan grön led, "Näsingen" på 19 kilometer. Nu lyckades vi hålla ihop bättre. 

Så tacksam för att pappa erbjudit oss att bytlåna bil i sommar. Bussen underlättar verkligen alla cykelrelaterade utflykter, och L har byggt ett cykelställ i trä där en bara ställer ner cykeln. Ingen annan förankring krävs. Snabb och enkel lastning med andra ord!

Leden "Näsingen" gick bitvis på samma stigar som "Byrundan" men det var dessutom förlängningar på stig, grusväg och asfalt. Att lederna var gröna och alltså anses mycket lättcyklade tycker jag inte att en ska låta sig luras av, för de var allt annat än tråkiga. Stigarna var bitvis ganska smala och jag slogs flera gånger av tanken "hoppas att jag får fäste på den roten annars kommer jag glida och då fastnar styret mellan träden". Småkuperat och flowiga utförslöpar och kurvor. Dock superb träning för mig som kör alldeles för lite på stig. Hemma är det så rotigt överallt så jag kör inte det så ofta. Här var stigarna oftast superfina och sandiga med bara vissa inslag av smårotiga eller steniga partier. Här borde jag helt enkelt vara och träna oftare, det skulle vara utvecklande för min cykling!

Allt arbete på lederna görs ideellt och besökare uppmanas därför på ett trevligt sätt att lämna ett bidrag, antingen med kontanter ner i lådan eller via swish

Kommentarer