SNABBT FRUKOSTBRÖD (gluten- och mjölkfritt)

Det känns som om jag hela sommaren har skrivit om mitt goda frukostbröd. Men så när sambon skulle till att baka det för någon vecka sedan och ringde för att få veta receptet så insåg jag att jag ju inte har något recept, jag höftar ju bara till lite. Ni vet en nypa här, en näve där och sedan bara hälla ner lite liksom. Men nu har vi tillsammans fått till måtten så nu kommer äntligen receptet på ett snabbt och lätt frukostbröd. Det är ett mycket energirikt och mättande bröd, utan gluten och mjölk. Jag kommer inte riktigt på vad jag ska likna det med, för det är inte ett fluffigt och mjukt bröd utan ganska hårt, utan att vara ett knäckebröd. Mer som en form av tjockt, lite hårdare tunnbröd kanske. Ähhh, prova bara. Det är snabbt, good-for-you och gott.

Smarrigt frukostbröd med smör (L har majonäs istället), kaviar och ägg. Passar såklart även utmärkt till eftermiddagsmellis eller kvällsfika

Du behöver:
3 ägg
0,5 krm salt
1 tsk brödkrydda
1 dl solroskärnor
1 msk chiafrön
1,5 dl mandelmjöl
1 msk fiberhusk

Gör såhär:
Sätt ugnen på varmluft (om du har) och 200 grader. Rör ihop allt utom mjöl och fiberhusk så att det är väl blandat. Häll sedan ner mjölet och fiberhusken ovanpå. Rör snabbt ihop allt och häll ut på en plåt med bakplåtspapper på. Platta ut till en tunn kaka, ca 0,5-1 cm tjock. Grädda i mitten av ugnen 10-12 minuter. Den ska vara lite lätt gyllene och hård på ytan. Skär upp i 4-6 bitar och låt svalna. Ät och njut! Passar mycket bra med ägg och kaviar eller leverpastej och gurka, om du frågar mig.

Kommentarer