MITT (DRÖM)SEMESTERÅR OCH FAVORITBIKININ


Jag tror att jag äntligen börjar hitta mitt semesterkoncept! Ända sedan ganska unga år har jag förstått jag att det där med fyra-fem veckors sammanhängande sommarsemester inte riktigt är min grej. Det händer någonting med mig när avknappen är aktiverad för länge. Istället för att bli utvilad och laddad blir jag snudd på apatisk och deprimerad. Jag har testat konceptet ett par gånger under mitt vuxna liv och varje gång hittills har gett samma resultat. Det många upplever som skönt blir mer eller mindre en mardröm för min psykiska hälsa. Jag har funderat mycket på det förr, ni vet tankar som "vad är det för fel på mig"? Numera är jag mer go with the flow, skit i hur andra gör och mer hitta mitt koncept. Det jag mår bra av här och nu. Jag tror att det kan ändras om eller när min livssituation ändras. Men en idé till varför jag mår som jag gör tror jag beror på att den tid som många andra lägger på att först koppla av, jag har hört vissa som säger att det tar minst en vecka för dem att acklimatisera sig till "semester-mode". Sedan ska de ha semester. Och tillsist ha en vecka för att varva upp. Så fungerar inte riktigt jag. Jag slår av när jag går och slår på när jag ska tillbaka. Om jag måste eller vill göra något jobbrelaterat så slår jag på "jobb-mode" för den stund jag ska vara aktiv och i tjänst. Jag tycks sakna den där varva upp eller varva ner. Jag är ofta av eller på helt enkelt, även om det finns undantag då jag inte lyckas släppa. Så två veckor ledighet för mig är fyra för andra? Eller?

Nja, så enkelt är det förstås inte men jag tror att jag är något på spåret som fungerar för mig och det är det viktigaste. Jag tror att ett par veckor möjligen tre ledigt på sommaren, kanske en strövecka i juli och två sammanhängande i augusti, vore skönt. Sedan en vecka under hösten, precis som vi hade nu. Det är verkligen kanon. En har något att se fram emot och det förlänger sommaren på sätt och vis. Nu tänker jag att mitt semesterår verkligen skulle bli helt komplett om jag tog en vecka säg i typ februari också. Det tror jag stenhårt på. Eller i början på mars. Om jag inför det här konceptet så kommer jag i så fall för första gången någonsin att använda upp mina semesterdagar, det skulle ju inte vara så tokigt! För jag gillar att vara ledig, jag gillar bara inte att vara långledig. Däremot tycker jag att oftaledig låter intressant.

Ska du resa utomlands i vinter? I så fall vill jag tipsa om nätsajterna som rear ut sommarkläder till riktigt bra priser just nu. Själv hade jag inget större shoppingbehov inför vår resa, men en ny bikini är alltid kul. Jag lyckades hitta denna på H&M för 20 kronor/del. Den blev semesterns mest välanvända!

Kommentarer