10 bra saker med november

Det har hänt så mycket i mig under den här månaden så det är inte sant. I stort och smått. Jag vet inte om det har med semestern i Turkiet att göra, som vi var i väg på i slutet av oktober, men en hel del har skett. Det är då ett som är säkert. Mina 10 bra saker med november kommer här!


1. Hälsenan mår bättre!
Under Turkiet-veckan satsade jag på att verkligen få ordning på den och kombinerade rörelse med vila på ett bra sätt. Promenader, lite gågg, mycket rehab och lagom med vila tycktes äntligen göra susen. Att få till just dosen rörelse/vila har varit svårt hemma i vardagen då mitt jobb gör mig väldigt inaktiv och stillasittande, med stelhet som följd.

2. Jag har börjat jogga!
Efter att äntligen ha kommit igång med smärtfria promenader kunde jag smyga in lite jogg. Först i form av ca trettio steg i princip på stället, tänk er ungefär som en löpskolningsövning, och sedan allt längre perioder. Jag tar det mycket varsamt och lyssnar på senan. Börjar det göra ont under tiden jag är ute slutar jag jogga. Lite stelhet dagen efter kan jag acceptera men det får inte bli kvar. Då måste jag backa bandet samt lägga in mer stretch, massage och rehabövningar.

3. Jag har börjat drömma om träningsåret 2016
Det kom över mig en dag, den där längtan efter ett nytt träningsår och en ny "mening" med träningen. Plötsligt bara landade tanken, drömmen, planen där mitt under ett gåggingpass. Lika delar förvåning som nöjdhet i att jag vill göra just det här. Mer om det när vi närmar oss nyår. Kanske hinner det ändras också, vem vet. just nu njuter jag bara i fulla drag och är så motiverad.

4. Vintern kom!
Det dröjde länge i år, innan den kom den där snön. Sedan har det varit lite varmt och lite kallt, men när det väl varit vitt en gång känns det mer som vinter iallafall. Då kommer också längtan efter skidåkning, på längden och utför, och förstås pulkaåkningen. Skidor blev det inget med under november men pulka har jag klarat av två helger. Se upp i backen tusen hål i nacken!


5. Adventstid
Jag är en riktig julnörd så när det vankas adventstid kommer den där härliga känslan krypande. Jag har fått in en liten gran, eller egentligen mer ett litet ris, som systeryster knipsat åt mig. Igår klädde jag det med några små silverkulor. Det första ljuset i adventsstaken tändes och jag spelade julmusik för första gången i år.

6. Jag har fått så mycket bra input
Med taskig hälsena så kom promenaderna in i mitt liv. De så viktiga promenaderna. På så sätt har jag också fått mer tid till att lyssna på en salig blandning av poddar. Jag har fått så mycket bra input av kloka tankar och idéer vilket gör att jag känner mig rik på något sätt. Jag älskar klokskap och kunskap!

7. Snart är det jul!
...och med det kommer lillasyster Lillstrumpa hem en sväng från Kapstaden. Jag ser fram emot att ha hela familjen samlad under ett och samma tak. Att äta frukost tillsammans, att bara vara. Lite gnabb, mycket kramar. Precis som det ska vara.

8. Vi blev med kettlebells 
Och tröskeln till styrketräning blev plötsligen lite lägre. Kalasbra på alla sätt och vis! Jag köpte 12 och 20 kilo

9. Jag kom i mål med den här bloggserien HEJ NOVEMBER
Med snudd på minsta möjliga marginal förvisso, men ändå. Check på den!

10. Ett nytt år närmar sig!
Jag älskar nystarter av alla slag. En ny dag, en ny vecka eller ett nytt år som kanske är den ultimata starten. Jag har aldrig avgivit nyårslöften eller så, men på något sätt är det som om jag ändå börjar på nytt. De senaste åren har bloggen varit ett bra sätt att minnas, så i mellandagarna brukar jag gå igenom inläggen från de senaste året och minnas. Vad jag tar med mig in i det nya och vad som lämnas bakom bestäms där och då. 


Det här var det allra sista inlägget i HEJ NOVEMBER, en liten serie inlägg med bloggrubriker som jag satte upp när månaden började. Har du läst de andra inläggen? Du hittar dem här:

- Löpningen - vad ger den dig?
- Mina bästa poddtips!
- Vad kan vi motionärer lära oss av eliten?
- 10 bra saker med november
- Så får jag in motion i vardagen

Kommentarer