OM ATT JOBBA HEMIFRÅN

Förra veckan läste jag det här blogginlägget hos Sara om att jobba hemifrån. Att göra det är något som jag gör då och då av olika anledningar, men som egentligen inte är någon favorit. När det kommer till det här med jobba hemma så tänker och trivs vi lite annorlunda. Jag har tänkt lite, och kanske trivs jag så bra på kontoret för att jag har så många bra minnen från när jag var liten som är kopplade till just kontor. Både när pappa hade sin arbetsplats hemma, i ett jättestort rum på övervåningen med eget minikök och allt, samt när han hyrde ett kontor, så har jag gillat att vara där. Jag tycker att det finns en speciell arbetsro, även om det är mycket att göra och tidspress, som inte infinner sig på samma sätt när jag jobbar hemma. Här finns visserligen en annan typ av ro, som att en inte blir störd av kollegor eller andra besökare, men här i mitt hem finns i stället dammråttor, tvätt att vika, en säng som borde bäddas och så vidare. Allt sådant som jag annars kopplar bort när jag jobbar. Jag upplever att jag ofta känner igen mig i det Sara skriver, men när det gäller det här med att jobba hemifrån så tänker vi snudd på precis tvärtom, vilket är lite häftigt.

Dagens arbetsplats. I bokhyllan. Trots att jag har ett skrivbord, som du kommer att se på bilden längre ner. Det används sällan till annat än förvaring. Vi bor på 44 kvadrat så en får vara lite flexibel när det gäller utrymme och användningsområde

Så, som du kanske har förstått så har jag trots allt jobbat hemma idag. För ja, det finns fördelar och jag har möjligheten. Jag utnyttjar den inte särskilt ofta, men ibland händer det. Jag försöker hitta mitt jobba-hemma-recept just nu och jag testar mig fram lite för att se hur jag kan få till det på ett bra sätt.

Fördelar
För det första måste jag såklart säga att ens ha möjligheten att kunna välja är en fantastisk fördel! I många yrken och på många arbetsplatser så kan man helt enkelt inte välja att göra jobbet hemifrån. Att jag kan det är tokbra för många gånger underlättar det min vardag och gör att jag kan använda min tid mer effektivt. Exempel på det är om jag har möten på stan under dagen eller om jag exempelvis ska ner och klippa mig eller något liknande efter arbetsdagen. Eftersom mitt kontor ligger längre bort hemifrån sett så sparar jag in transporttid om jag kan åka raka spåret hemifrån istället för att åka från jobbet. Jag upplever också att jag lättare får in vardagsmotion (tvärtom mot Sara). Förvisso går cykel tur och retur till kontoret bort, men större delen av året är det mörkt när jag åker både till och från jobbet, så jag får mer motion i dagsljus när jag jobbar hemma. Trots att jag på jobbet har bra duschmöjligheter och nära till gym, så kan jag enkelt nyttja lunchen till en löptur, kanske promenera en sväng eller gå till gymmet, men det är väldigt sällan jag gör det. Hemma däremot har jag nästan alltid någon typ av motion inplanerad under dagen. Idag har jag exempelvis varit ute och gått i nästan en timme på morgonen och sedan ungefär en kvart på lunchen. Något som jag högst troligt inte hade gjort om jag jobbat på kontoret idag.

Nackdelar
Sedan kommer vi till nackdelarna, utöver det där med arbetsro och störande moment som jag redan har nämnt. Det är dessa nackdelar som jag försöker hitta ett recept för att komma runt nu. För det första så har vi arbetsställningen. Sara skrev att hon helst sitter mysigt och jag förstår tanken och skulle väldigt gärna vilja. Men min kropp pallar inte. Har aldrig gjort. Jag har så kort överkropp att det är trångt för mina lungor. Att soffmysa har varit lite av ett problem för mig, ni vet när man sitter lite hopsjunken. Jag får svårt att andas helt enkelt. Korta perioder går okej men sedan måste jag antingen ligga ner eller sitta rakare. Så, rejält uppkuddad i soffan i rak ställning går hyggligt en stund. Detta gör jag dock när jag vill koppla av, typ när jag ser film, så jag sparar hellre de stunderna till ledighet. Oftast har jag suttit vid köksbordet hemma när jag har jobbat, med en kudde på stolen för att komma upp i bra position, men idag står jag upp och har datorn i bokhyllan. Ett litet test som känns bra än så länge. På kontoret har jag ståbord så jag försöker efterlikna det. Sedan har vi det här med alla "prylar". Scanner, skrivare och kopiator. Ibland är jag lite old fashion och vill kladda på grejor. Då behöver man teknikstöd för att få ut och in det i datorn. Det har jag inte hemma. Går förstås att fixa det också om jag skulle vilja.

Ett rör(l)igt hem. På 44 kvadrat så får man kombinera användningsområden. En hantel agerar dörrstopp (längst ner till vänster i bild) och en träningsmatta funkar också att stå på vid datorn som placerats i bokhyllan. Arbetet kan enkelt avbrytas för 3 minuter foamroller när bröstryggen börjar protestera

En perfekt arbetsdag
Det ska sägas att jag har många typer av arbetsdagar. Oftast är jag ute i verksamheten och då är mitt kontor där jag är. Ofta på något av bolagen i vår koncern. Men då är det arbetsmöten eller så håller jag kurser och workshops. Så antalet dagar då jag sitter vid datorn och verkligen producerar är ganska få på en månad. Kanske 5-6 stycken bara. Och det är dessa jag tycker så mycket om att spendera på mitt kontor. Men där jag nu experimenterar lite med att också jobba hemifrån, så om någon månad kanske jag kommer att beskriva en perfekt arbetsdag med utgångspunkt från hemmet.

Om vi pratar om en sådan här "kontorsdag" då jag ska jobba härifrån Östersund, så börjar den klockan 6. Jag gör mig i ordning, packar matlådor och klär på mig. Ibland kliver jag upp utan att snooza och då hinner jag med lite stretch, yoga eller "morgongympa". Sedan cyklar jag till jobbet och är där vid 7. Ibland före, ibland strax efter. Min sambo börjar också jobba 7 så det passar mig bra med det upplägget. Frukost och kaffe tar jag när jag är framme på kontoret. Där är det ofta helt mörkt och jag är först på plats. Jag älskar detta! Att vara ensam en stund innan allt rasslar igång. Jag dricker kaffe och äter frukost, just nu är jag inne i en intensiv chiapuddingsperiod, samtidigt som jag startar upp datorn och ofta skriver ett kort blogginlägg.

Sedan rasslar dagen igång. Jag försöker förbereda innan jag går hem dagen före så att jag har en plan för vad jag ska göra på kontoret och en prioordning. Det är skönt att ha om det trillat in en massa saker under kvällen/natten/morgonen, då kan jag snabbt få en överblick hur jag ska lägga upp det. Vad ligger på mig och när måste det vara klart? Det här händer ofta. Mina planer går sällan i lås utan ska snarare ses som just ett viktigt verktyg för mig när jag ska prioritera allt som sker i vår intensiva verksamhet. Jag tokgillar det. De dagar jag slarvat med förberedelser och planer för kommande dagar, det är då jag kan bli stressad på riktigt. För då saknar jag den så viktiga överblicken.

Jag dricker mycket kaffe och vatten, så jag tar paus ofta. För att kissa och för att hämta mer att dricka. Det är som ett evigt kretslopp. Jag står upp och jobbar större delen av dagen. Det är starten på morgonen och ofta en stund efter lunch som jag sitter. Ibland avslutar jag dagen så också, när jag gör planen för kommande dag. Jag har verkligen fått in ståendet som en bra rutin nu i höst.

Vid tolv-trettontiden ungefär äter jag lunch. Matlåda. Jag gillar matlåda oftast. För jag lagar god mat. Alltså nu låter jag självgod märker jag men det jag menar är att min matfilosofi är att det ska vara smaskigt att äta. Jag lagar inte mat som är nyttig bara för att. Är det inte gott så går det tokbort hos mig, hur nyttigt någon än säger att det är. Därför tycker jag alltid, om jag inte misslyckats i köket vid ett experiment, att mina luncher är tipptopp. Men just ja, jag skulle ju skriva om en perfekt arbetsdag. Då går jag givetvis ut och springer en runda eller går till gymmet innan jag äter lunch. Eftersom det är viss tidspress så blir det ett kort men intensivt pass.

På eftermiddagen tuffar arbetet på ungefär som på förmiddagen. Troligen har jag ett eller flera telefonmöten. Då passar jag på att göra lite öppna-upp-rörelser för bröstryggen. Jag dricker mera kaffe, men klart färre koppar än på förmiddagen. När jag går för att hämta kaffe i fikarummet så pausar jag vid källartrappen för att göra excentriska tåhävningar. Efter 16 nångång börjar folk droppa av i huset. Nu tar jag kanske ett mellanmål (på senaste tiden har det ofta blivit ett ägg, keep it simple liksom) och sista kaffekoppen för dagen. Efter det kommer jag in i ett riktigt flow! Jag får massor gjort och poppar nya idéer som jag sätter upp i planen framåt. Antingen på en kortsiktig (den inför morgondagen), eller i en mer långsiktig plan för kommande månad eller kanske till och med nästa år.

Runt 18 är det dags att avrunda. Jag gör planen för nästa dag. Sedan slutar jag dagen på kontoret som jag startat den, det vill säga inte med jobb utan med lite avkoppling. Jag läser lite bloggar, kikar facebook och instagram. En vanligt dag är jag borta hemifrån i ungefär 11 timmar, men det är alltså inte jobba hela tiden. När jag kommer hem så har jag lagt jobbet åt sidan. Det händer att någon ringer eller att jag av annan anledning behöver göra något, men de flesta vardagar är jag ledig ledig när jag är hemma.

Det blev ju långt det här. Dags att avrunda och skicka frågeställningen vidare. Vad tycker du om att jobba hemifrån? Hur ser din perfekta arbetsdag ut? Vilka tankar väcker mitt inlägg? Blogga gärna på rubriken och tipsa mig i en kommentar här så att jag får ta del av dina tankar. Det skulle vara kul.

Kommentarer

Sara sa…
haha kul med fler perspektiv. har nog en oförmåga att se allt det där andra som dammråttor och sådant. :)
Maria sa…
Fördelen med att jobba hemifrån är att man lätt kan göra det i mjukisbyxor. Har man bara lämpliga arbetsuppgifter så kan det ju vara mer effektivt att arbeta hemifrån ibland. Men nackdelarna väger helt klart över: den minimala skärmen, har två stora skärmar på jobbet, missar information som sker i korridorer osv, och arbetsställningen. Sitta med en laptop och på en hård köksstol... Nej tack. Sen finns ju de där skåpätandet och disk som skriker efter en. Men visst är det också en fördel att kunna ta hand om lite tvätt, bra pausgympa :)
SARA BORG sa…
Det där med liten skärm skriver jag under på. Jag har förvisso bara en på jobbet men så mycket större. Klart bättre!