SÅ FÅR JAG IN MOTION I VARDAGEN

Nu blev det visst lite tight såhär sista dagen på november! Jag har ju två inlägg kvar i min november-serie, här kommer det första.

- Löpningen - vad ger den dig?
- Mina bästa poddtips!
- Vad kan vi motionärer lära oss av eliten?
- 10 bra saker med november
- Så får jag in motion i vardagen

Snöskottning är också motion! Särskilt när det är plusgrader och blötsnö...

Forskningen visar alltmera att en inte helt kan kompensera en stillasittande vardag med träning. Det betyder på intet sätt att träningen är onödigt, nej då, men för en god hälsa och en knopp och kropp som är sitt bästa jag, så räcker det inte. Kroppen är helt enkelt inte gjort för att vara stilla så många timmar varje dag som vår västerländska livsstil numera bjuder in till, och sedan träna hårt ett par gånger i veckan.

Jag är tyvärr mycket stilla. Jag har ett stillasittande jobb, jag reser mycket i tjänsten och jag har inga barn att "jaga" eller aktivera där hemma. Jag bor dessutom trångt, på 44 kvadrat närmare bestämt. Hela mitt sätt att leva bjuder in till att vara stilla. Just därför är det extra viktigt att jag tänker mig för och gör bra val där jag kan. Både när det gäller träning och vardagsmotion. Och när en väl börjat tänka i de här banorna inser jag att det faktiskt går att göra en hel del. Jag har bara börjat, jag kan säkert vrida rutiner och annat ännu mera längre fram, men just nu tänker jag ungefär såhär.

Motivationsbrist
Den bästa träningen är den som blir av! Ni har hört det förut och jag kommer att säga det igen. Så länge man inte tränar för ett specifikt mål utan hälsan är det viktigaste, då är det faktiskt inte så himla noga vad du gör eller hur länge, bara du gör´t. Den tanken har fått mig att sänka tröskeln mentalt och röra på mig även när motivationen är låg. Tio minuter är alltid bättre än inga minuter. När jag tänker så får jag nästan alltid till någon form av motion även när jag inte har lust.

Tidsbrist
Innan jag började träna så var det här min största undanflykt. Jag påstod att jag inte hade tid eftersom jag jobbade så mycket. Men med tänket att allt är bättre än inget så är det lite svårt att komma undan och hävda att en inte ens har tio minuter över under ett dygn. När jag väl kom igång så blev det med tiden lättare att göra avvägningen och motion kom att få en allt större plats i min kalender nästan helt av sig själv. Ett smart tips är att försöka röra på sig för egen kraft när en ändå måste förflytta sig. Alltså att gå, cykla eller springa istället för att åka bil eller buss, när det är möjligt. Det var så jag började hösten 2010, med att gå till och från jobbet. Numera cyklar jag de flesta dagar jag jobbar på kontoret.

Latmasken
Jag har en ganska stor latmask i mig. Har alltid haft. Jag tycker om att ligga och läsa, att ta det lugnt. Det är en skön kontrast mot mitt energiska jobb-jag. För att inte latmasken ska hinna ta över innan jag tagit mig utanför dörren så ser jag till att träna i anslutning till jobbet, eftersom jag då är igång. Så snart jag får smak på en soffa så fastnar jag. Att bli medveten om hur en är, sina starka och svaga sidor, gör att en kan planera för att "lura" sig själv och verkligen komma ut. Så gör jag ofta.

Oregelbundna arbetstider
En annan stor ursäkt som jag hade förut var att jag inte kunde träna eftersom jag jobbade både oregelbundna tider och reste mycket. Jag försökte hävda att det var svårt att etablera en träningsrutin när jag hela tiden befann mig på olika platser. Det kanske kom av att jag tidigare i livet har förknippat träning med något man gör på en viss plats, en viss tid varje vecka. Men så behöver det ju inte alls vara! Ett par löparskor kan en använda var som helt och många hotell har ju faktiskt gym. Numera finns inte den här ursäkten kvar hos mig utan tvärtom är det nästan en motivationshöjande faktor att inget är sig likt.

Jag tycker ändå att jag oftast numera får till någon form av motion även när motivationen är låg, när tiden inte riktigt räcker till och när jag är på resande fot. När latmasken slår till är däremot hoppet mer eller mindre ute, men jag har lärt mig hur jag förekommer det och gör mitt bästa för att planera och komma runt. Det fungerar 9 gånger av 10. Men nu undrar jag förstås hur du gör för att få in motion i vardagen när allt snurrar? Ge mig gärna dina bästa tips som en kommentar på det här inlägget eller varför inte på din egen blogg om du har en.

Kommentarer