ATT ÄLSKA JUL ÄR INGEN SJÄLVKLARHET

Jul är inte alltid såhär idylliskt med släkt, tomte, glada barn och klappar under granen. Det här skulle dessutom ge många klåda. Alla gillar olika och det är helt okej. Var och en har sin egen drömdag och kan utifrån det avgöra vad som skulle vara en drömjul.

Jag gillar verkligen jul och har nog alltid gjort det mer eller mindre. Det innebär förstås inte att jag älskar allt med julen och att allt alltid är och har varit bra. Det är kanske snarare så att jag nu mest kommer ihåg det som varit just bra. Men jag förstår att det här med att uppskatta jul inte är något jag delar med alla, av olika anledningar. Många dras med jobbiga minnen från barndomen som fått fäste och som för lång tid gör julen till något obehagligt. Jag har också den typen av minnen. Sådana där jobbiga som satt sig fast och som jag ännu inte lyckats göra mig kvitt, men tack och lov inget som är förknippat med jul.

När jag tänker på saken är det väl egentligen inte själva julen som betyder något för mig utan ett antal företeelser eller saker som sammanfaller med den 24 december. Typ. Bara för att ta några exempel så gillar jag att ha hela min familj samlad, något som vi ofta är just under julen. Sedan har vi glögg, sill och lax som jag gillar väldigt mycket och som ofta förknippas med jul. Adventsgran och allt annat pynt tycker jag också är vackert. Men att samla allt en tycker om på en och samma dag går ju egentligen att göra när som helst.

Idag tänker jag på alla som tycker att julen av en eller annan anledning är jobbig. Jag tänker att när vi är vuxna så har vi oavsett vilket bagage vi tar med oss möjligheten att skapa våra egna traditioner utifrån vad just vi gillar och de förutsättningar vi har. Vi måste ingenting. De traditioner vi fått med oss måste vi faktiskt inte fortsätta med om vi inte vill. Särskilt inte om vi har jobbiga minnen kopplade till dem*. I stället kan vi försöka att fokusera på oss själva och det vi gillar. Hur ser en drömdag ut för dig? Vad kan du ta med dig från en sådan dag till nästa julafton så att den blir en dag du kan se fram emot? Jag tänker att livet är till för att levas varje dag, inte för att vänta in en annan dag!

*Jag förstår att det här kan vara lättare sagt än gjort. Jag vill väcka en tanke hos dig om att du har makten att förändra och förbättra ditt liv om du skulle vilja det (med eller utan hjälp) - allt är möjligt!

Kommentarer