CYKLING MED PULSMÄTNING (OCH NYA VINTERCYKELSKOR)

Gissa vad jag gjorde i förrgår? Köpte vintercykelskor förstås. Äntligen. Jag gillar helst att handla på internet för jag kan få spunk på bara tanken att behöva in och trängas i en affär. Ju äldre jag blir desto sämre tycker jag om det. Så jag har letat och letat på nätet men ingenstans lyckades jag hitta skor i min storlek. Bara stort överallt. Till sist fick jag ge mig och börja kika inte bara i webbshopparna utan även kolla på "sök storlek i butik". Vilken fantastisk funktion förresten. Även om jag snudd på hatar butiker så är det en sak att åka till en som har produkten mot att åka runt och leta.

Hur som helst så hittade jag att XXL i Sundsvall satt inne på en storlek som skulle kunna funka om jag kör dubbla strumpor, så då jag ändå skulle passera häromkvällen så svängde jag in. Det visade sig faktiskt att de hade hela tre modeller vinterskor i min storlek. Fantastiskt. Jag slog till på det par som kändes absolut tjockast. De påminner väldigt mycket om att ha på sig ett par skejtpjäxor för längdåkning faktiskt. Nu testade jag dem ikväll i minus två med dubbla strumpor men utan skoskydd på. Det var lite kallt, särskilt mot slutet, men absolut ingen katastrof. Nästa gång tar jag skoskydden.

Det värsta med att cykla i kyla för mig är halsen eller rösten. Det har hänt en eller ett par gånger på sommaren också då det varit väldigt kallt och regnigt allt jag liksom pratar med whiskeyröst ett tag efteråt. Det känns lite skumt. Så blir jag inte av längdskidåkning i kyla så jag tror inte att det handlar om att jag drar ner kalluft av ansträngningen utan av att halsen blir kall utifrån av vinddraget som uppstår när en cyklar. Eller om det är kombinationen. Känslan är i varje fall rätt märklig.

Det var mitt andra cykelpass för i år. Senast jag cyklade var på nyårsdagen faktiskt och idag körde jag ungefär samma sträcka. Eller ja, rättare sagt så vände jag på samma ställe men jag körde en liten annan väg dit. Jag kan inte skryta med att jag var någon raket precis, det känns konditionsmässigt framförallt i början att jag är väldigt ovan. Samtidigt var det skönt att trampa på en stund med Tyngre träningssnack i luren, avsnittet med cykelgurun Mattias Reck som förstås passade väldigt bra. Jag satt där och drömde om att cykla både snabbt och långt. Och drömma kan en ju.

Lite data då från nya pulsklockan kan ju vara kul att jämföra med längre fram så att en får känna sig lite duktig: tid 1:26:20, sträcka 22,54 km, snitthastighet 15,7 km/tim, snittpuls 144 och högsta puls 166.

Kommentarer