MOTIVERANDE JOGG MED PULSMÄTNING

Igår var jag otroligt tacksam över den nya pulsklockan. Tänk vad en liten manick kan göra för motivationen va. Jag var trött i huvudet och inte det minsta sugen på att byta om och ge mig ut och träna när jag kom hem från jobbet. Att L låg och tittade på en film gjorde det inte lättare. Det hade varit så enkelt att bara ge vika för latmasken och krypa ner och slöa till totalt.

Men nu gjorde jag inte det, vilket var tur för sedan hände det grejor som gjorde att jag fick jobba igen hela kvällen. Så är det i min bransch att ibland händer det grejor som en inte kan styra över. Hur som helst så bet jag ihop under och överkäken, bytte om direkt när jag kom från kontoret och stack ut på en liten jogg för att kolla hur min puls ligger till i förhållande till cyklingen häromkvällen och promenad och hemmastyrka som jag testat tidigare. Här kommer lite jämförelsedata från joggingen, 4,66 km, 29:49 min, 6,23 min/km, snittpuls 157 och högsta puls 183. Så nu när jag har testat det mesta av de träningsformer jag brukar göra så har alltså joggningen varit den jag haft högst snittpuls på. Nu saknas ett distanspass längdskidor också och ett tungt styrkepass i gymmet, då har jag min bas. Sedan ska jag förstås också testa lite tuffare pass som intervaller både vad gäller cykel och löpning. 


LÄS OCKSÅ: Veckans träning från augusti 2012 (då jag hade betydligt bättre kondis, kolla snittpuls och tempo!!!)

Det här med motivation alltså. Som sagt så är min nya klocka just nu exakt den lilla trigger jag har behövt för att komma ut och röra på mig den här veckan. Jag har varit nyfiken på att se hur pulsen ligger i olika aktiviteter och hur väl den överensstämmer med min känsla, vilket den inte alltid har gjort. Jag upplevde inte cyklingen så särskilt mycket mer ansträngande än en rask promenad men snittpulsen skiljde ju markant.

Appropå motivation så lyssnade jag på senaste poddavsnittet av Styrkebyrån medan jag sprang och det handlade just om motivation och mål. Om du inte redan har lyssnat på det så gör det. Jag kände mig träffad av det där med att jag brukar säga att jag inte tränar för ett specifikt mål (då har jag tänkt på prestation alltså) utan jag tränar för hälsan. Men det är ju faktiskt också ett mål. Sedan hur en mäter det kan vara lite olika, det är inte lika konkret som att ha ett mål om en viss tid på ett visst lopp. Att träna för hälsan innebär för mig att jag tränar för att bli piggare, inte ha ont i kroppen, vara gladare, en bättre sambo/syster/moster/dotter/vän och för att orka mer både i min vardag och i mitt arbete. Så det så.

LÄS OCKSÅ: Om att sätta SMARTA mål

Kommentarer