"FLUR-VÄÄR"

Vilken härlig helg! Igår morse vid 9-snåret plockade jag upp systrarna och Elins "granntant" Ida för att brassa ner till Brånan. Ett 30-årskalas skulle roddas och vi pysslade på för fullt mest hela dagen. Jag hade dessutom fått tillstånd att smita iväg en stund för att testa mina nya längdskidor.

Sagt och gjort. Trots att vinden ven för fullt klädde jag på mig och körde upp till Kyrkspåret i Åsarna. Jag satt i några minuter i bilen och gruvade mig innan jag bet ihop och gav mig av. Men ganska direkt kände jag att det här är livet! Så länge jag har rätt kläder på mig, vilket jag tydligen hade lyckats riktigt bra med, så känner jag mig alltid lite extra levande när det är flur-väär (busväder på jämtländska). Jag hade siktet inställt på att köra 15 kilometersspåret men lyckades dra på mig skavsår redan efter fem. Vek därför istället av på milspåret och fick skejta sista halvan eftersom det fungerade bättre för hälarna än diagonalåkning.

Idag surar jag lite. Solen har skinit från en klarblå himmel hela dagen och givetvis önskar jag att jag kunnat vara ute i spåret. Blåsorna på hälarna satte dock stopp för det. Bättre att avstå idag och förhoppningsvis vara bra i morgon än att chansa och stå där med köttsår och längre läktid sedan.

Kommentarer