MÅL & MENING

Det är märkligt egentligen hur det kan vara. Jag har de senaste dagarna eller kanske veckorna upptäckt en pirrande känsla, ni vet som fjärilar i magen. Det bubblar upp så snart jag tänker på att jag vill springa långt igen. Det är en känsla som jag inte känt på flera år och som jag nästan hade glömt bort att träningen kunde ge. Det får mig att fundera, är det så viktigt för mitt välmående att jag har ett tydligt träningsmål? Är det så viktigt för mig att känna att det finns en mening med det jag gör?

Jag körde Cykelvasan Öppet spår förra året. Jag hade anmält mig långt innan och det var tydligt, men det gav inte alls samma känslor. Det verkar bara vara löpningen som ger mig det. Jag har läst andra som vittnat om samma sak men jag har alltid trott att det där gäller inte mig. Jag trivs lika bra med fler former av rörelse har jag tänkt, men det kanske inte stämmer? Vi lär oss ständigt nya saker om oss själva och jag är verkligen i en sådan fas just nu känner jag. De här känslorna och tankarna väcker många funderingar kring mål och mening som jag tar med mig till andra plan i livet såsom jobb och vardagsliv i stort.

Att fundera, planera och sätta ett mål, det är första steget. Därefter behövs någon form av handlingsplan och action för att få saker och ting att ske. Riktigt så långt har jag inte kommit ännu. Jag skyndar långsamt och njuter av de här nygamla känslorna. Det som är häftigt är att jag plötsligt har en helt annan motivation i träningen. Jag körde mitt hemmastyrkepass igår med rehab/prehabövningar och vips kändes det inte ett dugg tråkigt med höft- och bålövningar som jag annars snudd på hatar och på sin höjd gör i slutet av passet om det finns tillstymmelse till lust kvar. Igår fanns det en mening. Jag gör övningarna för att jag ska försöka få min kropp stark nog där den är svag så att jag trots min kotförskjutning och trasiga fotled ska kunna springa långt igen. Vi har alla våra svagheter och jag måste stärka mina istället för att blunda för dem som jag ofta har en tendens att göra. Nu vill jag!

Kommentarer