NÄR MOTIVATIONSSVACKAN (LATMASKEN?) SLÅR TILL! 4 TIPS SOM HJÄLPER MIG ATT KOMMA UT

Jag har ju börjat drömma så smått om att kunna springa långt igen. Ultravasan 45 är det som hägrar där framme i augusti. Jag har inget fokus på någon tid utan min förhoppning är att jag ska ta mig runt och att jag ska vara hel. För att klara av det så har jag en knivig ekvation att lösa. Min kropp belastas knasigt av att jag har en kotförskjutning och den löpning jag kunnat göra under några år gillar den inte riktigt längre. Min plan är därför att sakta men säkert bygga upp löparkroppen men utan att springa mer än två gånger i veckan nu under våren. Veckans viktigaste pass är utan tvekan långpasset i löparskor, allt annat är valfritt och efter känsla och dagsform. 

Under sportlovsveckan hade jag inget löparfokus utan min tanke redan innan vi åkte var att passet får jag ta på söndagen då vi kommit hem. Jag var faktiskt riktigt sugen på lördagskvällen men sedan blev det söndag och då hände något. För det första låg jag kvar i sängen orimligt länge. Planen var att kliva upp före åtta och sedan komma ut senast nio. Jag låg i sängen till efter tänk starttid, som att det skulle vara en anledning till att hoppa över det hela. Sedan blev jag sådär ni vet att jag plötsligen hellre ville plocka med disken, tvätten och kanske till och med städa lägenheten också. Kan du känna igen dig i det här? Här kommer mina bästa tips för att ta sig i kragen och plocka fram den där motivationen som oftast finns där inne!

1. Tänk på ditt mål!

Jag gick där i lägenheten och var så nära att ställa in det där långpasset eller i varje fall byta ut det mot något annat. Men så började jag tänka på den där Ultravasan igen. Jag vet så väl att nyckeln för att springa långt ju är just att vänja kroppen vid att springa långt. Eftersom jag fortfarande är i komma-i-gång-fasen så har jag en lång väg kvar och behöver verkligen de här passen så att jag skyndar långsamt. Plötsligen kändes allt lite lättare.

2. Drick en extra kopp kaffe

När jag väl hade ställt om siktet på att jag faktiskt skulle ta mig ut ändå, trots att jag maskat bort hela morgonen och klockan hunnit bli närmare halv elva, så behövde jag bara en liten knuff till. Morgonkoppen var drucken och jag hade ätit ett ägg, så en liten espresso fick bli pricken över i:et innan jag stack ut.

3. Ladda ner en intressant podd

Medan tassemaskinen gjorde en rykande kopp livselixir gick jag in i poddappen och tog ner två poddar i lagom längd så att jag skulle ha något intressant att lyssna på under rundan. Den här gången fick det bli maratonpodden och den nyaste med Markus Torgeby följt av avsnitt två av Health for wealth.

4. Ta fram dina snyggaste träningskläder


Nu var jag riktigt på gång och när jag dessutom insåg att jag hade ett par hyfsat nya tights som jag bara använt inomhus så var succén ett faktum. Jag plockade dessutom fram lite andra färgstarka plagg att matcha till, för det känns alltid lite bättre tycker jag med mycket färg. Jag blir glad av färg och det kan behövas när jag hamnat i en svacka.

Nu var peppen helt klart åter och när jag snörat på min skorna, tryckt in en lur i örat och öppnade dörren för att ge mig ut så var det inte det minsta svårt längre. Att sedan genomföra själva passet var det lättaste av allt. Återigen kunde jag konstatera, som så många gånger förr, att allt sitter i huvudet!

Kommentarer