Hur går det med vardagsmotionen?

Forskningen tyder allt mer på att en inte kan kompensera en stillasittande vardag med träning. Det betyder på intet sätt att träningen är onödig och inte behövs, tvärtom. Men kroppen är inte gjord för att vara stilla så för att den ska må bra och fungera optimalt så behöver vi röra på oss i vardagen. Det här har jag skrivit om förut men det tål att tas upp igen.

Jag vet att det här är viktigt och att det är ett område som jag behöver tänka till lite kring. Med ett stillasittande arbete, många mil i bil, buss, tåg eller flyg och tidigare en väldigt liten bostad som inte öppnade upp för sälskilt många steg oavsett vad en skulle göra.

LÄS OCKSÅ: Så får jag in motion i vardagen

Nu kan jag glatt konstatera att det här med flytten gett en skjuts i rätt riktigt lite av sig själv. Att bo i hus gör automatiskt att jag får fler steg per dag även om jag gör exakt samma saker som i den lilla ettan. Bara att gå till toaletten eller hämta en sak i sovrummet är ju nu så mycket längre. Att vi dessutom har en gård att ta hand om "tvingar" också ut mig i en annan utsträckning än tidigare.

Gott så men inte nog, även om min kropp gnäller mindre än på länge. Här kommer en påminnelse lika mycket till mig själv som till dig om att det här med vardagsmotion faktiskt inte är svårt.

Tips för ökad rörelse i vardagen:

  • Stå upp och jobba delar av dagen
  • Gå och hämta kaffe ofta (ehhh tveksamt tips jag vet)
  • Cykla eller gå till och från jobbet (hela eller en del av vägen)
  • Gå ner på huk ett par gånger om dagen
  • Välj trappor istället för hissen, ner kan du i varje fall alltid gå
  • Sparka boll med barnen (egna eller andras som du kan låna) eller lek kull
  • Om du ändå ska gå till övervåningen så passa på att hoppa jämfota uppför trappen
  • Gå eller cykla till affären
  • Föreslå ett "promenadmöte" med kollegan istället för ett "dricka-kaffe-snack"

LÄS OCKSÅ: Cykelpendling och rutiner

En typ av vardagsmotion. Bilden är två veckor gammal. Nu är gräsmattorna gröna och snart är det dags att klippa. Det blir motion det. Vår gård är på 7000 kvadrat och nästan allt är gräsmatta. HJÄLP. Jag försökte föreslå för sambon att vi skulle upplåta en liten del som ponnybete, men se det gick han inte med på...

Kommentarer