Cypakutsi - multisport för alla!

I lördags var det dags för min sambo att stå på startlinjen i sin första multisporttävling och jag skulle stå på sidan och heja, vilket visade sig vara något av en utmaning. Jag är ju van vid att det antingen bara är jag som tävlar eller att vi kör båda två. Det var således en ny upplevelse för dagen även för mig men väldigt roligt. Det gick dessutom riktigt bra för sambon.

Cypakutsi är ett multisportevent för alla. Grenarna bildar namnet på tävlingen, CYkla, PAddla, KUTa (=springa på jämtska) och SImma. Alla grenar är väldigt korta så totaltiden på tävlingen är från ca 35 minuter och uppåt, beroende på hur snabb en är. Antingen körs stafett med fem personer i ett lag (två deltagare paddlar kanot tillsammans) eller så deltar en i den individuella klassen, som L gjorde, där en genomför alla grenar själv och då paddlas med fördel kajak.

Tävlingen har anordnats årligen sedan 1996 i den lilla byn Skålan utanför Åsarna, i Jämtland, och kommer tillbaka i mitten på juli även nästa år. Blir du sugen på att vara med? Sök upp Cypakutsi på Facebook.

Kommentarer