Dagens bekännelse och uppmaning - stå upp och jobba!

Båda mina systrar är "kontorsråttor" numera precis som jag. Båda mina systrar har en bakgrund inom handeln, precis som jag. Och båda mina systrar är, i varje fall om drygt ett år, över 30 precis som jag. Allt som allt så har vi en grogrund för vissa fysiska problem gemensamt och kanske känner du som läser också igen dig i det här.


När en går från ett jobb där en rör på kroppen hela dagarna, som en gör när en jobbar inom handeln, och sedan hamnar vid ett skrivbord bakom en dataskärm så händer det grejor i kroppen, eller slutar hända kan en också säga. Ganska snart kryper sig lätt viss stelhet och smärta på. Att träna några gånger i veckan på fritiden är bra men ofta räcker inte det. Att inte träna alls är förstås inte bättre.

LÄS GÄRNA: Hur går det med vardagsmotionen?

Dags att bekänna att jag inte har stått upp vid mitt skrivbord på flera veckor, men idag är det jag som tar tag i saken. Gör det du också, din kropp kommer att tacka dig

Men det finns en lösning på problemet - rör på kroppen ofta! Jag har mer eller mindre predikat för min ena syster som fått ont i en höft att hon måste stå upp och jobba mer. Stillasittande ger korta och svaga höftböjare vilket leder till smärta som ett brev på posten. Tror du att jag är bättre själv? Inte direkt, många gånger lever jag inte alls som jag lär och de senaste veckorna har jag slarvat. Från att ha stått många timmar varje dag till att sitta hela tiden. Tack och lov rör jag mig mycket mer i vardagen nu sedan vi flyttade till hus, vilket troligen är förklaringen till varför jag sluppit få ont, men varför vänta på att jag får det. Idag är det jag som skärper till mig och ser till att lyfta på rumpan! Gör det du också!

Kommentarer