Vad behöver du? (3 steg till semesterfeeling hela sommaren)

Jag har sett i mina sociala flöden att många, precis som jag, fortfarande jobbar. Det är många som längtar efter semester, som har ångest för att semestern snart är slut och som kanske i värsta fall inte ska ha någon semester alls i sommar. Om du kan känna igen dig, läs detta!


Det är såklart helt okej att deppa ibland. Det är till och med rent av nyttigt att "bryta ihop" och vara arg eller ledsen någon gång då och då. Vad som inte är så hälsosamt är när de negativa tankarna tar över och blir kvar. Så vad kan en göra åt den här sommarångesten då? Den där känslan av att tiden passerar, antingen för långsamt i väntan på eller för fort under den där härliga ledigheten.

Jag förknippar sommar med att läsa riktiga böcker, alltså inte bara att lyssna på ljudböcker som jag gör mest resten av året. För den äkta sommarkänslan så sitter jag helst utomhus, även då det behövs en filt för att hålla värmen

Det kanske låter självklart men jag vill ändå påminna dig om det. Du behöver inte ha semester för att njuta av sommaren. Dygnet har 24 timmar och jag är säker på att du under en vecka kan frigöra massor av ledig tid för att göra dina allra bästa sommaraktiviteter trots att du jobbar. Stäng av TV:n, lägg bort mobilen, låt bli datorn - det är en riktigt bra början.

3 steg till semesterfeeling hela sommaren

1. Nu tar du fram ett gammalt hederligt papper och en penna. Okej då, det är tillåtet att göra detta i digital form om du absolut vill men då föreslår jag att du gör en utskrift sedan och sätter upp på kylskåpet eller något annat bra ställe så att du ser pappret dagligen.

2. Nu är det dags att göra en lista. Skriv ner alla somriga saker som du förknippar med semester, det kan vara vad som helst. Varför inte åka båt, sitta på en uteservering, äta jordgubbar och dricka rosé, bada i havet eller i sjön nära dig, spela tennis, vara uppe sent på kvällen och sitta ute invirad i en filt, läsa böcker, parta hela natten, tälta eller fjällvandra. Det viktiga är att det är sådant som just DU tycker om och får semesterfeeling av.

3. Nu är det dags att börja beta av sakerna på listan. Välj ut de aktiviteter som funkar att göra på kvällar och helger och GÖR dem! Sitt inte bara och längta. Ta tillvara på tiden för den kommer inte tillbaka. Gör detta till din bäst sommar någonsin, det är inte försent!

Vad tycker du är det allra, allra bästa med att ha semester? Lämna gärna en kommentar så kan du vara med och inspirera andra med något att sätta upp på listan

Kommentarer