Backpass på grusväg

Träningssugen men ändå inte? Ungefär så kände jag sist när jag skulle ut och springa så jag bestämde mig helt enkelt bara för att gör´t. Inte tveka bara köra. Här kommer ett tips på ett lagom fredagspass!


Det fick bli intervaller, men inte vilka som helst utan backintervaller. Jag har ju sprungit några gånger i en backe alldeles här nedanför huset men nu var jag lite trött på det. I stället tog jag sikte på en annan backe längre bort längs en grusväg. En backe där de brukar träna travhästar. Kalasbra tänkte jag!


Upplägget är lika genialt som enkelt. Framförallt för huvudet! Jag delar in träningen i 3 block och sätter delmål. Ett; spring fram till backen. Två; spring 6 vändor upp. Tre; spring hem. Lätt va?

Jag har bara sprungit den där backen nedför tidigare som en del av en runda och hade egentligen ingen koll på varken hur långt det var dit eller hur lång tid det skulle ta att springa upp, men såhär blev det på ett ungefär.

Passupplägg backintervaller:


  • Spring till en backe, ca 12 minuter
  • Intervallblocket; 6 x 38-31 sek (tempo 4:50-4:20 min/km) backlöpning med joggvila ner och lite ståvila på toppen och botten
  • Spring hem med en extravända, ca 15 minuter


Kommentarer