Lördagslöpet

Ibland blir jag nästan trött på min egen positivitism direkt efter att jag har motionerat, men det är svårt att värja sig för endorfinerna så jag måste bara skriva att jag har haft en fantastisk morgonlöpning!

Som jag har väntat och längtat efter att få ge mig ut och tassa i skogen hemma. Efter en lugn och lång start på dagen med mycket kaffe så stack jag ut. Luften var kylig och först frös jag nästan litegrann. Jag hade tagit ett par mellantunna fingervantar och det var svalt, men jag tänkte att värmen nog skulle komma när det började gå uppför, vilket den också gjorde.


I lurarna för dagen hade jag Träningspoddens senaste avsnitt och jag måste bara kommentera en sak. Jessica Almenärs sade att "man skaffar inte barnvakt för att träna, man gör bara inte det". Jag tror och hoppas att hon menade att hon inte gör det. Alla ni andra mammor och pappor som kanske gör det idag eller skulle vilja göra det, ta inte illa vid er. Känn ingen skam. Det är klart att i den bästa av världar är mamman och pappan de allra bästa vuxna för sitt barn. Men det är inte skadligt för barn att vara med andra vuxna ibland, tvärtom. Det är heller inte skadligt för en förälder att vara utan sina barn ibland, tvärtom. Allt det där vet vi redan men jag vill ändå understryka det. Skaffa barnvakt för att träna om du vill och har möjlighet till det, och om ditt barn gillar att hänga med andra på äventyr lite då och då. Eller gör det inte. Du vet bäst.


Löpningen då, hur kändes den? Jo, tackar som frågar, lite segt i början vilket kanske inte är så konstigt egentligen efter en vecka med långa jobbdagar inomhus och väldigt dåligt med motion. Jag är heller ingen vidare morgonträningsmänniska, så det kanske gjorde sitt till det också. Sedan så efter en tio-femton minuter var det ändå som att det släppte och både ben och andning flöt på fint. Jag tassade min vanliga skogsrunda här hemma som tar lite drygt en halvtimme från dörr till dörr.


Det är verkligen en skön start på dagen med träning och varje gång jag gör det undrar jag varför jag inte alltid tränar på morgonen. Det går ju bra bara jag kommer ut, trots att det ofta känns riktigt tungt och jobbigt innan jag har öppnat dörren och tagit de där första stegen.

Hur är du? Tränar du gärna direkt när du kliver upp eller vill du hellre vänta till eftermiddag och kväll?

Kommentarer