Träning på recept

Idag vaknade jag vid kvart i åtta och låg sedan och drog mig en stund innan jag tassade upp och hoppade i ett underställ, gick ner och plockade i köket innan jag gjorde i ordning frukost. 


Sedan hade jag egentligen tänkt gå ut och kratta löv, men blåsten gjorde att det kändes rätt så meningslöst. I stället klev jag i ett par löparskor, pluggade in lurar i öronen och knatade ut på veckans poddwalk. Den här gången blev det Styrkebyrån med Johanna och Clara, avsnittet om stress.

Stressfri start på den här lördagen

Egentligen kunde det knappast bli mer passande. Vi har "hälsosamma arbetsplatser" som ett av våra övergripande fokusområden på jobbet i år, och just nu ligger det mycket jobb hos mig och min avdelning på att ta fram och se över våra befintliga rutiner för att förebygga psykosocial ohälsa, stress och onödig press. 

En viktig poäng som de pratar om mycket i poddavsnittet är att träning, motion, rörelse är en viktig faktor för att förebygga och behandla stressymptom. Läkare idag skriver ofta ut träning på recept som en del i behandling. Men det är viktigt att ta bort alla krav på prestation. Jag har nog tjatat en del om det här i bloggen förut eftersom jag tänker mycket så kring min egen hälsa, där jag använder motion som en stressventil men verkligen sänker alla krav om jag har mycket på jobbet eller på annat sätt roddigt i livet. Promenader och lågintensiv träning är viktigt och värdefullt!

Hur tänker du kring stress och hur ser du till att balansera din träning och vardag?

Kommentarer

Ida sa…
Tyckte att det avsnittet var så bra!
Kände mig rätt träffat angående det där att om man nu ändå ska träna så måste det vara supereffektivt... Så den tanken försöker jag slå bort lite nu.
SARA BORG sa…
Eller hur, visst var det bra?! Effektivitet is the shit men inte hela tiden, tror jag. Jag tänker att effektiva perioder när jag är "duracell" alltid måste balanseras upp av perioder när jag är "snigel". Inte alltid så lätt, men extra viktigt de dagar eller veckor när jag har svårt att växla mellan de båda. Är jag externt duracell på jobbet så kan jag inte vara det hemma och på träningen också. Någonstans måste jag vila och hämta kraft, bara vara.