Morotskaka till adventsfikat (recept)

Snart står helgen för dörren igen och inte vilken helg som helst utan första advent! Det är säkert fler än jag som längtat, jag tycker att det blir så himla fint överallt med granar, stjärnor och stakar som lyser upp när en är ute i vintermörkret.


Till adventshelgen kan det också passa bra med glöggmys och en fikastund. Förra helgen experimenterade jag lite i köket igen. Jag är egentligen inte så mycket för att baka men i perioder, ofta såhär innan jul då jag tror att jag ska provbaka för att sedan göra grejorna igen till julfikat (det gör jag inte för då har jag tröttnat), så blir det en del. Hemma hos oss använder vi oftast mandelmjöl. Det är en mjölsort som innehåller mycket energi (fetter från växtriket), så allt en gör, oavsett om det är pannkakor, bröd eller kakor, får ett högre energiinnehåll är vid användande av mer traditionella mjölsorter. Dessvärre tål inte min mamma mandel, så när jag experimentbakar försöker jag ofta utesluta det, så även i helgen då jag gjorde en morotskaka på kokosmjöl.

Jag blev inspirerad av Annas kaka, men valde att baka den på vanligt smör istället för kokosolja och sedan drog jag ner på sötningen väldigt mycket. Jag har svårt för supersöta smaker eftersom jag sällan äter det. Kakan blev lite torr så jag funderar på om jag ska tillsätta lite vätska nästa gång jag gör det (om det någonsin händer igen) eller om jag ska dra ner lite på mängden kokosmjöl, men här kommer i varje fall mitt modifierade recept, för om jag inte skriver in det här i bloggen så har jag snart glömt det...

Ingredienser, kakan:

•150 g smör
•1 dl valfri sötning (t.ex. socker, sötströ)
•4 dl rivna morötter
•3 ägg
•ca 3,5 dl mjöl (jag tog kokosmjöl)
•1 tsk bakpulver
•1 tsk bikarbonat
•1/2 tsk salt
•1 1/2 tsk kanel

Ingredienser, topping:

•200 g philadelphiaost
•150 g smör
•ca 1/2 dl valfri sötning
•2 tsk vaniljpulver
•3 tsk citronsaft på flaska

Gör så här:

  1. Riv morötterna.
  2. Vispa äggen och sötning ordentligt.
  3. Smält smöret och häll ner i äggblandningen.
  4. Blanda de torra ingredienserna och rör i smeten. (Nu blev det väldigt torrt, men ja, det funkade). Tillsätt även morötterna och blanda ordentligt.
  5. Sleva ner smeten/degen i en smord ugnsform som du "bröat" med riven kokos (en sådan form du gör kladdkaka i) och platta ut ordentligt.
  6. Grädda kakan i nedre delen av ugnen på 225° i ca 30 min.
  7. Låt kakan svalna.
  8. Smält smöret till toppingen och låt stå och svalna lite.
  9. Vispa ner övriga ingredienser så att det blir som en kräm och bred över kakan.
  10. Garnera gärna med kokosflingor eller hackad sötmandel.
  11. Låt kakan stå i kylen och bli riktigt kall, så att toppingen stelnar.
  12. Ät och njut!
Riven morot är gott i kaka men också i vanligt matbröd. Det ska jag testa nästa gång.

Kommentarer