Trampa ditt eget skidspår

I helgen trampade jag upp ett eget skidspår hemma på gården och lovade då att komma med mina bästa spårtips i ett eget inlägg. Jag tycker själv att jag är lite av en expert faktiskt så om du är sugen på ett eget spår du också, till dig själv eller barnen, så ska du definitivt läsa det här!

Först och främst, låt ingen lura dig till att köra upp ett skoterspår som du kan åka i. Om inte skotern har en spårkälke såklart, men i så fall behöver du ju inte spåra själv så då kan du glömma det jag skriver här ändå. Ett skoterspår är svårt att åka, särskilt för barn. Det finns inget stöd för skidorna så de åker liksom lite hit och dit. Sådant blir en trött i fötterna av och det är inte så kul. Nä, om det ska vara roligt att åka längdskidor så ska det vara i fasta, fina spår. Alla som åkt Vasaloppet långt där bak där spåren trampats sönder av alla tusentals åkare där framför, kan säkert hålla med om det. Är det små barn som ska kunna åka så är behovet av en bra "räls" nästan ännu större. Spårens kanter ska styra skidorna helt enkelt.


Att tänka på innan du börjar:

- Först och främst, din klädsel! Du kommer att TRAMPA spåret, inte åka skidor. Det innebär att du behöver lite mer kläder än om du skulle ut och träna. Jag tar ungefär det jag hade förra vintern då jag åkte med Nilas 4 år.
- Fötterna kommer att bli väldigt kalla. Dels för att du kommer att åka så sakta, men också för att du ska spåra i djup snö så att du i början har snö över fötterna. Jag har precis köpt pjäxöverdrag, och tyckte att det fungerade bra.
- Skidorna, om du har flera par så välj inte de nyaste. Framförallt såhär i början av vintern innan allt har frusit till så vet en aldrig riktigt vad som gömmer sig under ytan. Det vore väl synd att dra en rejäl repa tänker jag.


Gör såhär:

- Se ut ett lämpligt varv och börja trampa dig genom snön försiktigt. Försök kliva så rakt du kan med ett lagom avstånd mellan fötterna.
- Planera kurvorna så att du kan göra dem så runda som möjligt, särskilt om barn ska åka i spåret. Då vill du helst att de ska slippa "trampa runt" (alltså att ta skejtskär) i kurvan, utan om det är möjligt så spåra svängen så att skidorna får stöd.
- På andra varvet gör du ditt bästa för att trampa i exakt samma spår som på det första varvet. Kliv sakta framåt och låt dig inte dras med i lusten att glida iväg för vips så skär skidan utanför. Var extra försiktig i kurvorna så att att du trampar till fint.
- På det tredje varvet kan du säkert börja glida ut lite försiktigt i diagonalåkning eller stakning, åtminstone på raksträckorna. Nu plattar du spåret fint och snart är du klar för idag.
- Efter 4-5 varv börjar du ha ett riktigt bra spår, lite beroende på snötemperatur, som du nu ska lämna så att det får frysa ihop ordentligt. Helst över natten. Nästa gång du kommer till spåret så har kanterna frusit till och är sådär fasta och fina som en vill ha dem, och själva spåret kommer att vara halare och ge dig ett fint glid.

Såhär perfekt blev mitt spår! Nästan helt jämna mellanrum och kanterna är skarpa och fina. Det är typ som om det var gjort av en spårkälke! Någon kurva blev lite för skarp men på det stora hela är jag nöjd med dragningen

Kommentarer

Anonym sa…
Jag ska prova dina tips. Jag brukar "spåra upp" fotbollsplanen här i närheten - det blir väl så där, ofta mycket genomslag. Då har jag kört ett lugnt första varv, inte trampat upp spåren.
Märker att spåren blir bättre dagen efter - men i gbg har vi tyvärr sällan snö mer än några dagar om gången, så man vill gärna passa på att åka när chansen kommer.