Juletid & julefrid

Jag längtar massor till jul nu! Jag längtar familjen, god mat, längdskidåkning, morgonjoggar och filmmys i soffan, men jag vet att det inte är lika för alla. Jag vet att julen för en del snarare är förknippad med obehag eller stress och en massa måsten. 


Förra året skrev jag ett inlägg om att det inte är någon självklarhet att älska jul. Många vuxna har med sig "skit i bagaget" som gör att jul påminner om något jobbigt. Men en av de bästa sakerna med att vara vuxen är att en faktiskt bestämmer själv. En kan välja vad julen ska vara och en kan välja att göra sin jul till något en tycker om. En måste inte göra som en alltid gjort. Visst behöver en kompromissa om en har en partner och barn, men en kan faktiskt i varje fall få vara med och bestämma.

Jag väljer att juletid är lika med julefrid. För mig spelar det egentligen ingen roll om all mat vi äter på julbordet är köpt. Visst är mitt eget tunnbröd godare än köpebröd, men om jag inte orkar baka mer innan jul så kommer jag inte göra det, för vet du, det blir jul ändå. Jag väljer att ta fram min julgran några veckor innan jul, fastän jag uppfostrades med att den ska fram kvällen före julafton. Jag gör det för att jag älskar jul och för att jag vill njuta av granen lite längre. Det gör också att jag sprider ut de där grejorna som är julrelaterade och som jag faktiskt vill göra. Kvällen innan jul är det ändå så mycket annat att pyssla med, som att slå in de sista klapparna och packa inför att åka till mamma och pappa.

Nu längtar jag julafton och tänker att jag ska starta med en pannlampsjogg. Det gjorde L och jag förra året också och det var så himla mysigt att tassa runt i staden innan någon annan kommit ut. Nu blir det första julaftonsmorgonen i Södergård, och jag kan nästan inte vänta till lördag.

Drömjul med jultomte och hela släkten hemma en stund

Kommentarer