Stänger helgen med en tia klassiskt

Vinterstudion och tunnbrödsbak på förmiddagen. Trots knepigt med sömnen i natt, det var nästan så att jag trodde att det var fullmåne nu igen, så kändes kroppen på det stora hela betydligt mer med idag om en säger så. Jag funderade på lite spring men det kändes som en perfekt dag att skida igen!

Jag ska åka Stafettvasan med ett gäng jobbarkompisar om några månader och den går i klassisk stil så idag kändes det som lämpligt före att ge sig ut och öva på det. Vädret hade slagit om under natten, från gårdagens kyla till plusgrader igen och ytterligare några centimeter nysnö. Det brukar kunna betyda att det "suger" rätt bra i spåret (att det går tungt alltså) men samtidigt så innebär det också bra fäste. Det är mumma för mig som behöver träna på min klassiska teknik. Diagonalåkning har jag knappt alls ägnat mig åt i vuxen ålder och för att få till det riktigt bra så behöver en lita på fästet. Det kunde jag definitivt göra idag.

Riktigt fin eftermiddagsåkning idag. Jag hann precis åka klart och lasta in i bilen när mörkret smög sig på och elljusen tändes på spåret
Jag åker med vallningsfria skidor, den nya tekniken med skins. Det är som hår eller päls under skidornas fästzon. Det går inte att skryta över glidet på skidorna så generellt går de rätt långsamt men det blir bra träning, vilket är det viktigaste för mig som är ovan. Åkningen kändes faktiskt riktigt bra idag. Däremot är det mina klassiska pjäxor som ger mig skavsår och som jag skrivit om förut så funkar det inte så bra med skavsårsplåster för mig. Efter två varv och en skidad mil så gav jag mig för dagen. Då hade det börjat svida rejält på hälarna och det är rätt onödigt att förvärra det hela. Efter gårdagens trötthet så var det bara bonus att jag fick till en tia idag. Nu väntar med största säkerhet fyra dagar helt utan motion, eftersom jobbkalendern är knökfull från morgon till kväll. Jag hoppas att det snöar här på hemmaplan under veckan så att förutsättningarna för skidåkning är lika fina nästa helg igen. 

Här syns skintekniken på skidans undersida. De svarta ränderna mot den gulgröna botten är "pälsremsor" som gör att skidorna får fäste

Kommentarer

Nipe sa…
Helt overkligt att ni norröver kan åka längdskidor! Vi har ju liksom fortfarande flera plusgrader och vintern känns avlägsen. Jag åkte Vasaloppet ned skoskav i 8 av 9 mil, det rekommenderar jag inte...Får också lätt skav, men för mig funkar det att sätta vanlig Sporttejp på hälarna innan idrott.
Elna sa…
Åh, jag vill också åka skidor!!! :D