Töväder i Jämtland

Jag har skrutit en del över hur fina och välskötta längdspår Brunflo IF har kunnat leverera hittills i vinter, trots att vi knappt har någon snö, men efter den senaste veckans töväder var det inte mycket kvar. 


Jag åkte ändå ner igår för att kolla till spåren men insåg att för klassisk åkning fanns i princip inget att åka i. Nu var det ingen katastrof på något sätt, bara drygt en mil härifrån finns ju Östersunds skidstadion med fina konstsnöspår efter världscuptävlingarna i skidskytte som nyss gått av stapeln, så jag körde dit i stället.

Jag åker i dubbla buffar på huvudet, en som pannband och en skon skydd för hals och nacke. På kroppen har jag ett tunt underställ närmast kroppen och utanpå det en lite tjockare vinterjacka Kari Traa Ida jacket tillsammans med ett par tights från NIKE. På händerna har jag när det är lite kallare dessa lobstervantar från Lillsport.

Det var härligt att se att så många var ute och åkte. Barn, vuxna och äldre i alla kroppsformer och med olika träningsbakgrund och dagsform. Nästan alla kan ta sig fram på längdskidor på ett eller annat sätt och jag blev omåkt av många. Nu är jag långt ifrån någon raket på skidor - tvärtom - men jag tycker ändå att det är häftigt när det kommer ett par tanter klart över pensionsåldern och diagonalar förbi mig. Då tänker jag att jag också ska bli sådär cool och vältränad när jag är typ 70, lifegoals liksom.

På den här bilden syns snöläget rätt tydligt. Utanför skidspåren är det bara frost i gräset, nästan ingen snö alls.
Lite matt i blicken? Kroppen var trött igår men huvudet blev i varje fall betydligt piggare efter skidåkningen

Kommentarer

Du är så söt i alla buffarna!