Skidpropaganda och hosta

Var håller Östersunds-borna hus? Inte på Spikbodarnas fina 13-kilometare i varje fall, det är då ett som är säkert. Eller så var de smarta och var ute någon timme före mig, för jag var nästan ensam idag uppe i de finfina spåren på den översta långa slingan. Det hade inte varit så dumt att åka lite tidigare, då spåren fortfarande var kalla överallt, men men vallningsfria skidor så gjorde det inte så mycket att snön på sina ställen var mer som slush, jag njöt för fullt ändå.

Det blåste lite när jag stack hemifrån så jag tog min lite tjockare skidjacka, men det hade inte behövts. Solen värmde fint på de öppnare partierna och i skogen var jag i lä för vinden, så det blev riktigt svettigt trots mitt njutartempo. Jag dras fortfarande med väldigt irriterade luftrör och hostar i princip hela tiden, förutom just när jag åker skidor eller joggar i lugnt tempo. Jag har skrivit om mina astmaliknande problem tidigare, bland annat här i samband med att astmamedicin kopplat till doping uppmärksammades i media. Jag är generellt inget större fan av medicin och tar själv så lite som möjligt, men i det här fallet vet jag att jag borde gå till doktorn och få inflammationsdämpande utskrivet. Nu har jag dessvärre inte prioriterat att ta tag i det under veckan så då får en skylla sig själv lite nu när jag sitter här och hostar som sjutton. 

Kommentarer