RYGGEN - PROLOGEN




Anonym Sara sa...

"Jag vill ju läsa om din op nu. Visste inte att du gjort en! Men blir glad att läsa att du springer!! Snart sitter halvmaran!!"


Jag har fått ett mail. En kommentar på mitt förra blogginlägg med ett önskemål om att jag ska skriva om den där ryggoperationen. Så nu står jag här. Jag har nyss varit upp och rotat i mina flyttkartonger, sökt efter det lilla cremefärgade fotoalbumet från den där vintern 1994. När jag nu öppnar det var det många år sedan sist. Minnen kommer tillbaka som jag trodde jag hade förträngt. Uppvaket efter nästan 7 timmar på operationsbordet. Smärtan. Illamåendet. Morfinruset. 
Mamma har skrivit såhär åt mig på försättsbladet:
"Det här är berättelsen om min ryggoperation // ... // på Umeå Universitetssjukhus, 14-25 januari 1994. Operationen utfördes den 17 januari av dr. Olle Andrén".
Jag har skrivit om ryggen massor av gånger i bloggen, men oftast som att jag nämnt i en bisats att jag är opererad för kotförskjutning. Jag har förstås tänkt att jag ska göra det på riktigt, skriva långt och ha med bilder och allt, men det har hittills liksom aldrig blivit av. Nu står jag här med fotoalbumet bredvid mig och den här gången ska det banne mig bli av. Det har gått 23 år och om jag inte gör det nu så glömmer jag väl alldeles bort hur det egentligen gick till. 
Tack Sara för inspirationen!

Kommentarer

Anonym sa…
Har du kvar 'påsen' med skruvar, stag mm som satt i ryggen? /Mamma
SARA BORG sa…
Ja mamma, jag har den i en låda någonstans. Ska se om jag hittar på den också under veckan :-)