Hyr kajak i Sälen


Vi har ju hängt i Sälen ett tag och både cyklat och sprungit i fjällen. Men om en inte gillar det eller om en vill variera sig lite så finns det en hel del annat i trakten att ägna sig åt. Trots att vi varit här varje sommar i flera år så har vi inte nyttjat Västerdalälven till annat än bad förut. I år tog sambon med sig kajaken och jag passade på att hyra en. Jag gillar att paddla men är inte vidare erfaren precis. I år har jag inte varit ut en enda gång trots att vi har flera kajaker, och totalt sett har jag kanske paddlat fem gånger eller så i hela livet (!!!). 

Jag hyrde kajak via Sälens kanotcentral, som främst har kanoter men även ett par kajaker. Det är bara att parkera nere i byn vid älven (badplatsen nära rondellen upp mot fjällen), betala och "kasta sig i vattnet" - hur enkelt som helst! Paddel och flytväst ingår i hyran såklart. Ett tips är att se till att börja paddelturen motströms, vilket jag är glad att jag hade sinnesnärvaro att tänka på innan vi gav oss av. Vattnet ser stilla ut men är mer strömt under ytan än en kan tro, det märktes tydligt efter vändningen då min GPS-klocka vittnade om att jag kunde "glida med", utan att ta ett enda paddeltag, i samma tempo som jag på vissa partier hade då jag paddlade motströms. Som ovan paddlare blir en snabbt trött, främst i överkroppen men även i bål, rumpa och lår, men med små pauser här och där så återhämtade jag mig fint och kunde fortsätta kilometer efter kilometer. Kom i håg att ta med vatten att dricka och något smaskigt att äta, typ en chokladbar, så går det fint att vara på älven länge. 


Vi stack ut på eftermiddagen och jag betalade för hyra i 3 timmar. Vi gick inte i land nånstans men jag såg många fina sandstränder där det hade varit mysigt att köra in och kanske fika eller bada. Vi mötte flera familjer som paddlade kanot, där föräldrarna satt längst bak och längst fram, och hade barn och packning i mitten. Paddling på Västerdalälven kan nog vara ett riktigt mysigt familjeäventyr en solig och fin dag, för dem som gillar bad.

Kommentarer