Rörbäcksnäs, en liten pärla för MTB-cyklister


Om en tröttnar på cykling uppe på fjället eller om en vill ha lite omväxling under sin Sälen-vistelse kan jag varmt rekommendera att en tar bilen och kör några mil västerut mot Norska gränsen. Där ligger den lilla byn Rörbäcksnäs, som blivit känt i cykel-Sverige för sina fina leder. Vi besökte plejset första gången för ett par år sedan, och det kan du förresten kan läsa om här


Enligt Biking Dalarna beskrivs Rörbäcksnäs stigar ofta som Sveriges bästa singletracks, och det kan mycket väl ligga någonting i det. Inte för att jag varit runt på så många ställen men visst sjutton är det fina leder. Du som hänger här på bloggen en del vet att jag brukar hylla Högbo (utanför Gävle) för sina fina och välmärka leder och Rörbäcksnäs påminner om Högbo fast i lite mindre skala.

Vi åkte ut ganska sent en eftermiddag och jag hade siktet inställt på leden Kalugapasset, som beskrivs som "en helt fantastisk slinga med snabb, flowig och helt underbar singletrack". Det är den leden i Rörbäcksnäs som innehåller procentuellt mest stigcykling och därför ger mest "bang for the buck", så att säga. Om en är ute efter stigcykling alltså. Kalugapasset är en blå led på 15 kilometer som bjuder på massor av sandiga och fina stigar, en del rötter och massor av sten. Mot slutet blir det både backigt och riktigt tekniskt på sina ställen, utan att för den delen vara alldeles för svårt ens för mig.


Nu får jag erkänna att jag inte var på bästa humör den där kvällen, och det var lite synd. Det tog nästan en halvtimme innan kroppen svarade som jag ville och först då gick det gick att cykla ordentligt, så innan dess var svårt att hålla humöret uppe. Jag hade sett fram emot att köra snabbt och ha superkul, men riktigt så blev det inte. Det är lite klurigt det här med förväntningar, ibland så kommer saker i vägen som gör att det blir svårt att leva upp till dem. Tack och lov dock att det lättade och kroppen piggnade till en aning, annars hade jag nog inte klarat den tekniska cyklingen upp på Janishögen mot slutet av rundan. Nu gick det vägen och trots att det inte blev riktigt som jag hade tänkt så blev det riktigt fint ändå. För hur än det var så stämmer det som de säger, Kalugapasset är verkligen riktigt fin cykling!

Andra som varit i Rörbäcksnäs nyligen är Henrik och Linda, läs gärna om deras upplevelse av Kalugapasset här, samt Helena och Hasse. Helena beskrev Rörbäcksnäs på ett så himla fint sätt i det här inlägget.   

Kommentarer