Sälen Bike Park


Det är söndag och för min del snart slut på en och en halv veckas ledighet. I morgon blir det jobb igen men innan dess ska vi väl försöka avrunda semestertipsen?! Vi har kommit fram till mitt tredje och sista cykliga tips från Sälenfjällen för den här gången och det blir en kombination av upp- och utförs! Sälen Bike Park ligger i Lindvallen vid Gustavliften, alldeles nära den stuga som vi bott i. Här kan stora och små cykla downhill. Det finns leder för nybörjare men också för de som söker lite mer utmaningar. Gustavliften - en stolslift som tar både dig och hojen till toppen av backen - går dagligen hela sommaren mellan kl 10-17 och liftkort köper du alldeles vid backen. Där går det också att hyra cykel och utrustning. I parken gäller hjälmtvång. Övrig utrustning som rekommenderas är ryggskydd, knä- och armbågsskydd. 

För vår del blev det inget "lift-åka" denna gång, vi hann liksom inte riktigt med allt vi hade tänkt oss, en vecka går verkligen snabbt. Däremot åkte vi ett par gånger i backarna första dagen som en liten teaser. Vi cyklade upp på fjället bakvägen, via asfalt och grusvägar (hej hej hög puls liksom), och åkte sedan cykellederna nedförs. Jag valde den blå leden "pipeline", som är maskingrävd och erbjuder både velodromkurvor och hopp. Nästa år lovar jag mig själv här och nu att lägga mer tid i dessa backar, det är både roligt och utvecklande!

Kommentarer