Hög tid att kicka igång styrketräningen inför längdsäsongen!

Stafettvasan i mars 2017

Det har redan hunnit bli november, den sista höstmånaden, och jag kan inte låta bli att undra när det hände. Alltså jag förstår såklart när, rent intellektuellt, men det jag menar är att jag inte riktigt hängde med på att det blev månadsskifte eftersom jag befann mig i en solstol då.

Hur som helst, november betyder att det ganska exakt är 4 månader kvar till min nästa start i ett motionslopp och då blir det på skidor. Jag är anmäld till Stafettvasan och sedan har jag lite lösa planer på att åka något av de individuella loppen också, högst troligt Tjejvasan, men vi får se lite hur det passar in i kalendern. Jag är nybörjare på skidtävlingar och har som vuxen bara åkt ett lopp, förstasträckan i Stafettvasan nu i våras, förutom att jag snigelåkt Åk en mil vinn en bil med min yngste systerson när han var fyra respektive fem år, men jag fick verkligen blodad tand. Därför ser jag fram emot vintern. Som glad motionär har jag inte högre ambitioner än att jag ska åka för att det är kul. Självklart vore det roligt att slå förra årets tid men det hänger ju dels på om jag får möjlighet att åka samma sträcka eller inte samt på väder och skidföre.

Den här gången tänker jag iallafall försöka ge mig själv lite bättre förutsättningar än till Stafettvasan i våras. Kommer du ihåg hur galet oförberedd jag var med skidor som inte vallats sedan december (loppet gick i mars) och hur jag glömde bort att köpa frukost? Om det och fler missar som jag gjorde finns att läsa i min lätt komiska racerapport här. Den här vintern är planen att träna lite mer strukturerat och jag startar med det från och med nu. Vi har förutsättningar för längdskidåkning här i Östersund med omnejd, såväl skidtunnel i Gällö, fjolårssnö på ÖSK samt natursnö i Vålådalen och/eller Edsåsdalen någonstans. Jag har ingen panik att starta upp åkningen nu direkt men däremot så SKA jag träna lite enklare styrka. Jag tänkte kicka igång med ett kort program 2 tillfällen i veckan som jag kör totalt 6 gånger, det vill säga i 3 veckor, och sedan lägger jag en ny plan. Jag är bra på att påbörja saker men inte alltid på att slutföra, så för min del är det viktigt att det är låg tröskel och en kort period innan första delmålet är uppnått. Prio i det första programmet kommer att ligga på bål och triceps.

Du hänger väl med mig på resan mot Vasaloppsveckan 2018?!

Kommentarer