En annorlunda runda med några insikter

Med rimfrost lite överallt!

Häromdagen lyckades jag klämma in ett kort cykelpass på lunchen igen (hurra för mig som prioriterat detta). Det blir ju väldigt korta rundor för att jag ska hinna med att äta och så också, men vilken skillnad det är i energinivå på eftermiddagen när man unnat sig lunchträning! Hur som helst, när jag cyklade där så kom jag till en del insikter...

  1. Poliser kan tydligen dyka upp lite varstans. Även på en trav-väg (en sandväg alltså där travkuskarna i området farttränar sina hästar). Det var första gången jag blev stoppad av polis framförandes en cykel. Han funderade dock bara om jag brukade cykla i området och ifall vägarna längre upp i skogen var plogade eller inte. Jag försökte svara artigt. 
  2. Att cykla med dubbdäck på lite lagom packad snö är som att åka längdskidor med bra fäste och dåligt glid. Uppför känner man sig som en kung - det är bara att mata på med ruggigt bra fäste (jag har vintercyklat odubbat fram till nu och då har det varit betydligt mera slirigt uppför). Utför känner man sig däremot som värsta klenisen! Man måste jobba hårdare både på platten och när det är lätt utför än annars, vilket gör att man får för sig att man fått superdålig kondis. Sjukt jobbigt för både hjärta och självförtroende, haha.
  3. Dubbdäck är bra grejor. Jag har som sagt cyklat utan hittills och det funkar ju det också, men det är något alldeles speciellt när man drar iväg på isig asfalt och dubben smattrar högst mot underlaget! 



Kommentarer