Må-bra-listan 2017

Jag läser Fridas blogg sedan en tid tillbaka och tycker om den väldigt mycket trots att, eller kanske på grund av att, den är väldigt annorlunda mot de flesta andra bloggar som ligger på min favoritlista. Häromdagen postade Frida en lista, kanske den allra bästa av listor, som får en att stanna upp och reflektera lite över bra grejor som en har i sin vardag.

Hemma hos mamma och pappa, en plats där jag mår bra.

Må-bra-listan 2017

Serie som får mig att må bra

Oj! Här går vi ut hårt för det här är en ganska svår fråga för mig. Jag gillar ju mest deckare/kriminalare, oavsett om vi snackar TV-serier eller böcker, och det är väl inte precis så att jag mår bra av mord och annat elände. Men serier som vi ofta kommer tillbaka till här hemma och slår på om vi inte har någon bra kriminalare igång är "How I met your mother" och "Big bang theory". Det är lättsmält och bjuder på en del skratt.


Plats med en riktigt bra aura

Precis som Frida så tycker jag väldigt mycket om att komma hem till mina föräldrar, fast kanske inte av samma anledning. Mina föräldrar har det inte precis välstädat och pedantiskt (som Fridas) och eftersom båda mina läser bloggen måste jag påtala att de inte har det smutsigt eller ovårdat heller. Nä, det jag tycker så mycket om är den energi som skapas i huset när vi alla är där, hela familjen, så som det kommer att vara nu i jul. Mamma, pappa, jag och mina syskon med respektive och kiddosar. Det är som en enda stor kärleksbomb där, även fast det såklart brukar vara en del bråk och sura miner också, men det hör ju liksom familjer till. I det operfekta bor det perfekta.

Djur som gör mig glad

Jag älskar djur! Jag har haft hästar, hundar, en katt, kaniner, marsvin och hamstrar (mamma, har jag glömt något?). Jag skulle väldigt gärna ha en hund men min kille är allergisk så det känns inte riktigt rimligt. För bara någon månad sedan var det väldigt nära att jag gick och köpte mig en häst igen också. Jag tänkte hyra in den i ett närliggande stall här hemma, ibland glömmer jag liksom bort att jag är vuxen nu och har råd att köpa en häst om jag vill, men sedan kom jag på andra tankar och det var kanske lika bra det. Vi får se längre fram i livet.


Färg jag dras till

Jag tycker väldigt mycket om rött och jag upplever själv att jag klär bra i den färgen. Den är lite edgy och vass, precis som jag. När jag vill tona ner min skarpa sida så väljer jag gammelrosa, som jag alldeles nyligen fått upp ögonen för. Jag har en stickad tröja som jag myser in mig i ihop med en rosa mössa, då tycker jag själv i varje fall att jag ser lite snäll och gosig ut.

Det får mig att slappna av

Böcker! Jag lyssnar väldigt mycket på ljudböcker och det får mig att gå ner i varv på nolltid. Likaså vanliga, fysiska böcker. Sedan har jag en jättebra grej för att slappna av efter jobbet och byta från arbetstankar till fritid, och det är att sticka ut på en lugn jogg, 25-30 minuter, direkt efter arbetsdagen. För mig fungerar det som en strömbrytare där jag växlar läge.

Tid på dygnet som jag gillar

Morgonen. Om jag tagit mig ur sängen i tid vill säga. Precis som många andra fastnar jag ibland i snoozefällan men egentligen tycker jag att få saker går upp emot att kliva upp i god tid, dricka morgonkaffe i lugn och ro, och starta dagen totalt stressfritt.

Kommentarer

Pia Widlund sa…
En må-bra-lista skulle jag också vilja skapa, får ta tag i den. Brukar sätta upp mål för året och ska göra det i år också!
SARA BORG sa…
Intentioner och mål för det nya året är toppen!