Med önskan om en riktigt drömmig jul!

Tomte till häst, julafton i Brånan 2012

En av mina favoritbloggar just nu är utan tvekan uppochhoppa.se som häromdagen listade sina bucketlistpunkter för julafton. Gissa om jag gick igång på det temat?! Jag älskar ju jul på alla sätt och vis och ser verkligen fram emot helgen. Om jag fick drömma så skulle min julafton på ett ungefär innehålla det här.

En drömmig jul

  • Med en bra start på dagen så gör det egentligen inte så mycket om det blir lite knasigt sedan så jag vill börja min dag med julaftonslöpning tillsammans med L. Det har blivit något av en tradition att vi tassar upp tidigt och springer en kort runda med pannlampa. 
  • Såklart ska det vara snö på julafton och allra bäst är det förstås om det kommit några centimeter puder under natten och med en temperatur runt fem-tio minus så blir vinterlandskapet sådär drömmigt som på ett julkort. 
  • På en riktigt drömmig jul kommer det såklart en tomte, helst till häst! Det gjorde vår tomte 2012 då han anlände på fina Nordsvensken Sabina, som funnits i mer än halva mitt liv. Nu finns hon inte mer och det är alltid med en liten tår i ögonvrån jag tittar på den här bilden. 
  • En annan viktig julgrej är maten. Jag tycker mest om sill, ägg och tunnbrödmackor med leverpastej och smörgåsgurka. Några köttbullar går också ner och lax förstås, men julskinkan den hoppar jag oftast över. 
  • Sist men absolut inte minst kommer sällskapet. På jul vill jag vara med dem som betyder allra mest - familjen! Först kommer den stora, och det är mysigt, någon gång var vi uppemot 70 personer där mitt på dagen, och sedan bara vi i den lilla vilket är det allra bästa. Mamma, pappa, jag och mina systrar med respektive och kiddosarna såklart. 

Hur ser din drömjul ut?

Kommentarer