Önskerubrik: Träningsplan för nybörjare

Åsså har vi kommit till önskerubriken från tidigare i veckan, nämligen en träningsplan för nybörjare. Nu finns det ju redan så otroligt många bra program man kan följa, beroende på vilken nivå man är på, så egentligen borde jag inte uppfinna hjulet igen så att säga. Här kommer några alternativ:

Klicka här så hittar du Idas 6 veckor långa löparskola. Det hjälper dig som vill klara av att springa 5 kilometer eller som vill förbättra din tid på distansen 5 kilometer.

Kanske är det en längre distans, typ en mil, du satsar på i år. Tjejmilen kan vara ett lagom mål. Milen under en timme brukar för många vara steg 1 så Klicka här så hittar du ett träningsprogram som tar dig dit.

marathon.se har träningsprogram för många distanser och för olika måltider, så det är väl egentligen den sidan jag rekommenderar alla att snegla lite på då och då. Jag följer själv inget program där men inspireras av de olika träningsuppläggen och läser även en del artiklar postade på sidan.

Sen tycker jag såhär att min träningsplanering för löpningen som jag brukar lägga ut varje måndag går att följa även för en nybörjare. Man får helt enkelt anpassa sin fart och distans efter den nivå man befinner sig på.
Såhär ser min kommande vecka ut:

Vecka 19, 6-12 maj: 3 pass löpning
1. Långpass
2. Backintervaller
3. Distans med inslag av fartlek

Grunden i träningen tycker jag kan se ut såhär oavsett om man är nybörjare eller en mer erfaren löpare. Här kommer en närmare beskrivning av de olika typerna av pass.

1. På långpassen handlar det om att vara ute länge. Kanske en timme eller en och en halv som minimum. Men man måste ju inte springa hela tiden. Jogga riktigt riktigt sakta och bryt av med gång då och då så fixar man att vara ute längre än man tror.

2. Ett kvalitetspass i veckan är ganska lagom. Det behöver inte vara just backintervaller utan kan vara plana intervaller, tabator osv. Klicka på rubriken löpbandsintervaller till höger här i bloggen så kommer det upp exempel på en massa olika varianter. Passen kan självklart lika gärna springas utomhus.

3. Om man vill springa tre gånger i veckan kan ett såkallat distanspass vara lagom att komplettera ovanstående två typer av pass med. Det ska vara kortare än ditt långpass men springas i lite högre tempo. Om man vill kan man lägga in några fartökningar i passet, t.ex. mellan lyktstolpar.

Jag är långt ifrån nån expert utan jag inspireras av andra, testar själv och utvärderar. Sen korrigerar jag min planering utifrån hur jag tycker att kroppen svarar. Det viktiga tycker jag är att variera träningen hela tiden. Att inte låta varje pass bli det andra likt. Då stannar utvecklingen av och det blir ganska trist att springa. Därför tycker jag att oavsett hur van löpare man är så ska man hålla sig till ovanstående grundprincip med två till tre pass i veckan.

Lycka till med träningen allihopa och dela gärna med er av era tankar och tips!

Kommentarer